لطف الهی قرآن تزکیه را نیز مانند سایر فضایل انسانی، لطفی‌ الاهی می‌داند که حصول آن، بدون ارادۀ پروردگار ممکن نیست. گروهی از اهل کتاب به سبب آن‌که عهد و سوگند الاهی را به بهایی اندک می‌فروشند، محرومیت خود را از تزکیه فراهم می‌آورند. بر این پایه، به ویژه از آن‌رو که تزکیه در قیامت هم ادامه خواهد داشت، عذاب ایشان تداوم دارد. در قرآن کریم دعوی تزکیۀ خویش و پاک دانستن خود از آلایش‌ها، به ویژه دربارۀ گروهی از اهل کتاب که با اعتقاد به تزکیه، خود را پسران و دوستان خدا و مصون از آتش جهنم می‌دانند، مردود شمرده شده است. مفسران با توسع در این دیدگاه، با طرح تعبیر «تزکیۀ قولی»، آن‌را مذموم دانسته،و طلب کردن مرگ و آماده بودن آن را از نشانه‌های صدق این دعوی یاد کرده‌اند. در مقابل، «تزکیۀ عقلی» امری نیکوست که نفعش، مخصوصاً با توضیح «وَ اِلَی اللّهِ المَصیرُ»، به خود فرد باز می‌گردد بدین‌ترتیب کمال تزکیه جای‌گزینی صفات انسانی به صفات الاهی است 🌐http://forum.roq.ir/ @Yaranmontazer