⭕️ زمان «هرج الروم» و جنگ جهانی ✍️ حجت‌الاسلام مصطفی امیری نویسنده کتاب خاورمیانه عصر ظهور ✅ آغاز بحث ▪️شما می‌فرمایید: حوادث (خسف جابیه، مارقه‌الشام، حمله اخوان‌الترک، هرج‌الروم، حضور مارقه‌الروم در فلسطین)، همگی بعد خروج سفیانی است. ▪️ادعای اصلی شما این است: سفیانی خروج می‌کند و سپس حوادثی همچون: هرج الروم، جنگ جهانی و حضور مارقه الروم در فلسطین رخ خواهد داد. ▪️پس در واقع، سوال این است: رخدادهای ذکر شده در «حدیث تمهید مباشر»، قبل سفیانی است یا بعد از سفیانی؟ ▪️«هرج الروم» در ضمن حدیث تمهید مباشر مطرح شده است و ترتیب اینگونه است: خسف جابیه، مارقه الشام، حمله اخوان الترک، هرج الروم، حضور مارقه الروم در فلسطین. ▪️اما نمی‌دانیم حوادث فوق از جمله هرج الروم، قبل از سفیانی است (دیدگاه ما) یا بعد از سفیانی (ادعای شما)؛ خوب ببینیم، کدام درست است؟ ✅ هرج الروم قبل سفیانی ▪️به دلایل زیر، هرج الروم و جنگ جهانی، قبل از خروج سفیانی است: 1. سفیانی، نظاره‌گر نخواهد بود: ▪️سفیانی که حمایت غربی‌ها همراه وی است[1]، آخرین مهره یهود خواهد بود[2] و اگر جنگی بین «یهود مُفسد اسرائیلی» ساکن فلسطین با مقاومت شیعی رخ دهد، آیا سفیانی از دور تماشاچی خواهد کرد؟ خیر؛ سفیانی، نظاره‌گر نخواهد بود. بنابراین جنگ محور مقاومت شیعی با اسرائیل و مارقۀ الروم، قبل از سفیانی است. 2. «وحدت محتوایی» حدیث تمهید مباشر با حدیث رجفه الشام: ▪️ثابت و یقینی است که «خسف حرستا»، قبل از سفیانی است: خَسْفَ قَرْيَةٍ مِنْ دِمَشْقَ يُقَالُ لَهَا حَرَسْتَا فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ خَرَجَ ابْنُ آكِلَةِالْأَكْبَاد‏[3] يُخْسَفُ بِقَرْيَةٍ يُقَالُ لَهَا حَرَسْتَا ثُمَّ يَخْرُجُ عِنْدَ ذَلِكَ السُّفْيَانِيُّ[4] ▪️«خسف جابیه» هم در زمره نشانه‌های ظهور است اما تصریح نشده قبل از سفیانی است یا بعد از سفیانی؟ تُخْسَفُ‏ قَرْيَةٌ مِنْ قُرَى الشَّامِ تُسَمَّى الْجَابِيَةَ وَ تَسْقُطُ طَائِفَةٌ مِنْ مَسْجِدِ دِمَشْقَ الْأَيْمَنِ وَ مَارِقَةٌ تَمْرُقُ مِنْ نَاحِيَةِ التُّرْكِ وَ يَعْقُبُهَا هَرْجُ الرُّوم‏[5] ▪️اما قرائنی وجود دارد که خسف جابیه و حرستا، «خسف واحد» است و ناشی از لرزش زمین خواهد بود. ▪️توضیح اینکه: در منابع اهل‌سنت، ذکر شده، زمین می‌لرزد و سمت غرب مسجد دمشق در زمین فرو می‌رود و منطقه حرستا، خسف می‌‏شود و سپس سفیانی خروج می‌‏کند: رَجَفَتِ الأَرْضُ فَانْقَعَرَ غَرْبِيُّ مَسْجِدِهَا وَ يُخْسَفُ بِقَرْيَةٍ يُقَالُ لَهَا حَرَسْتَا ثُمَّ يَخْرُجُ عِنْدَ ذَلِكَ السُّفْيَانِيُّ[6] ▪️مضمون حدیث فوق در روایات معتبر شیعی در الغیبۀ نعمانی و الغیبة طوسی نیز ذکر شده است: بِدِمَشْق‏ خُسِفَ بِقَرْيَةٍ مِنْ قُرَاهَا وَ يَسْقُطُ طَائِفَةٌ مِنْ‏ مَسْجِدِهَا...[7]؛ يُخْسَفُ بِغَرْبِيِّ مَسْجِدِهَا حَتَّى يَخِرَّ حَائِطُهَا[8]؛ خَسْفَ قَرْيَةٍ مِنْ دِمَشْقَ يُقَالُ لَهَا حَرَسْتَا فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ خَرَجَ ابْنُ آكِلَةِالْأَكْبَاد‏[9] ▪️در واقع مقارنه و مقایسه احادیث چنین است: رَجَفَتِ الأَرْضُ = خُسِفَ بِقَرْيَةٍ مِنْ قُرَاهَا فَانْقَعَرَ غَرْبِيُّ مَسْجِدِهَا = يُخْسَفُ بِغَرْبِيِّ مَسْجِدِهَا حَتَّى يَخِرَّ حَائِطُهَا يُخْسَفُ بِقَرْيَةٍ يُقَالُ لَهَا حَرَسْتَا = خَسْفَ قَرْيَةٍ مِنْ دِمَشْقَ يُقَالُ لَهَا حَرَسْتَا ثُمَّ يَخْرُجُ عِنْدَ ذَلِكَ السُّفْيَانِيُّ = فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ خَرَجَ ابْنُ آكِلَةِالْأَكْبَاد ▪️از مقارنه احادیث فوق، چنین نتیجه می‌‏شود که: خسف «واحد» و احتمالا ناشی از لرزش زمین خواهد بود. به عبارت دیگر، از جمله حوادث قبل خروج سفیانی (حاکم آینده منطقه شام در عصر ظهور)، زلزله دمشق در محور «جابیه-حرستا» خواهد بود که منجر به خسف در این مناطق نیز خواهد گردید و نشانه بارز آن، تخریب بخش‌هایی از مسجد اموی دمشق است. ▪️در واقع، «وحدت محتوایی» حدیث تمهید مباشر با حدیث رجفه الشام، اثبات می‌شود. ▪️و چون، خسف حرستا، قبل از سفیانی است و از آنجا که بیان گردید در دمشق، خسف «واحد» است؛ درنتیجه خسف جابیه نیز قبل از سفیانی است و به این قرینه، سایر حوادث ذکر شده در حدیث تمهید مباشر (از خسف جابیه تا هرج الروم) همگی قبل از سفیانی خواهد بود. ✅ پی‌نوشت: [1]. السُّفْیَانِیُّ...فِی عُنُقِهِ صَلِیب‏ (طوسی، الغیبة، ص۴۶۳). [2]. إنْ عُدْتُمْ [الیهود] بِالسُّفْیَانِیِّ عُدْنَا بِالْقَائِمِ (قمی، تفسیر القمی، ج۲، ص۱۴). [3]. نعمانی، الغیبۀ، ص۳۰۶. طوسی، الغیبۀ، ص۴۶۱. مجلسی، بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۱۶ و ۲۵۳.