💠 امام متقین
🔹 اینها كه می گویند ﴿هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیاتِنَا قُرَّةَ أَعْینٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً﴾[1]
#راه_انبیا (علیهم السلام) را دارند می روند. در دو جای نهج البلاغه هست كه وجود مبارك حضرت امیر فرمود حضرت رسول (صلّی الله علیه و آله و سلّم) «امامُ مَن اتّقی»[2] با اینكه
#امام همه است! چرا قرآن ﴿هُدی لِلْمُتَّقِینَ﴾[3] است؟ برای اینكه ﴿هُدی لِلنَّاسِ﴾[4] است! برای اینكه متّقیان و مؤمنان از آن استفاده می برند. پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم)
#امام_همه_مردم است، منتها متّقیان استفاده می كنند.
🔹
#علما و مراجع و روحانیت امام همه مردم اند منتها متّقیان از اینها استفاده می كنند؛ منتها اینها امام مردم اند، امام متّقیان اند، نه
#ائمه! این تعبیر این چنین نیست كه حالا ما به دنبال حرف زمخشری و امثال زمخشری بگردیم كه محتمل است این «امام» جمع آمّ باشد نظیر صیام جمع صائم،[5] این می خواهد بفرماید علما
#حرفشان_یكی_است، مراجع حرفشان یكی است، روحانیت حرفشان یكی است. اگر امام متّقیان اند
#حرفشان_باید_یكی_باشد! اگر ـ معاذ الله ـ اختلافی با هم داشتند معلوم می شود امام متّقیان نیستند، ائمه اند، اگر ائمه شدند این فضیلت را ندارند. تعبیر
#وحدت برای آن است كه روشن بشود اینها از یك نفر حرف می گیرند، برای یك نفر حرف می زنند، در یك مسیر حركت میكنند، لذا همه آنها
#امام هستند.
[1] . سوره فرقان، آیه74.
[2] . نهجالبلاغه، خطبه های 94 و 116.
[3] . سوره بقره، آیه 2.
[4] . سوره بقره، آیه 185.
[5] . الكشاف، ج3، ص296.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فرقان جلسه31
تاریخ: 1390/12/10
🆔
@a_javadiamoli_esra