« جمعه »
روزی مقرّر شد همه گرد هم آیند
تا اجتماعاتی شود در این فرآیند
روزی که فارغ باشد از کار و تجارت
بر رویدادِ این جهان ، چاره نمایند
نامیده شد آن روز ، روزِ جمعه در یاد
با موشکافی های ریشه های بیداد
تحلیل گردد هر چه می باید ، نباید
بر احتمالاتِ و بِلاتردیدِ افراد
این ماوَقع تا بعد از اسلام آمد آن گاه
پیغمبر ، امّت را نمود از وحی آگاه
یک سوره زینت شد به نامِ جمعه ، جمعه
شد وعده گاهِ مسلمین در اوّلِ راه
فرمود بشتابید سوی این عبادت
با همدلیّ و همزبانیّ و مودّت
تا رفع گردد مشکلات از اجتماتان
هم جمع گردد عقل و احکامِ شریعت
بر این اساس آن روز ، در تقویمِ اسلام
روزِ مهمی گشت در هر هفته اعلام
تا معزلاتِ اجتماعی و سیاسی
هم بررسی گردد الف ، مِن جمله تا لام
در خطبه ها تأکید می گردد به تقوا
تضمین شود با آن دگر اعمالِ آن ها
تقوا کند آزاد از بندِ رذائل
پس إتَّقواللّٰه اِی مسلمانانِ دنیا
جمعه توّقف گاهِ انسان تا ثبات است
چون ایستگاهِ معنوی در این حیات است
تا عاطفه بینِ بشر ایجاد گردد
همچون تنفّس در میانِ ارتباط است
دارد نمازِ جمعه آثارِ فراوان
الطافِ حقّ و ریزشِ بارِ گناهان
فَاسْعَوا إلٰی ذکرِ خداوندِ تعالیٰ
تا منطبق گردید با مفهومِ قرآن
در خطبه تبیین گردد ابعادِ حکومت
بیداریِ مذهب ، جهان بینیّ و فطرت
بُعدِ عبادیّ و سیاسی_ اجتماعی
ابعادِ دیگر تحتِ عنوانِ بصیرت
جمعه مذمّت شد تجارت ، طبقِ آیات
حجِّ فقیران است و معراجِ سماوات
کاهنده ی سختیِّ انسان در قیامت
هم مِثلُهُم آمد فراوان در روایات
آن پایگاهِ مردمی در حفظِ دین است
همچون دژِ مستحکمی در سرزمین است
سکّوی نشرِ اعتقادات و مبانی
تحلیل گاهِ شبهه تا مرزِ یقین است
چون روحِ هر شهر است امامِ جمعه ی آن
با اتّکا بر حکمِ آیه های قرآن
نبضِ شریعت در نهادِ اجتماع است
پیوندِ روحِ معرفت در جسمِ انسان
او حاکمِ شهر است امانت دارِ رهبر
شد مرتبط مابینِ مسئولینِ کشور
هم مطّلع از کلِّ اخبار و وقایع
هادیِّ افکار است همچون یک پیمبر
در تابعیّت از ولی رُکنِ رَکین است
او مرکزِ ثقلِ قلوبِ مؤمنین است
در سنگرِ دشمن شکن ، با حفظِ کشور
روشنگرِ افکار و وحدت آفرین است
آسیه مرادپور
(خاتون)