🔥 عوامل ورود در جهنم (21) ⬅️ د) گناه 💥خداوند عده‌ای از گناهکاران را برای هميشه در جهنم جاودان خواهد کرد، اما عده‌ای را پس از تحمل عذابی موقت به بهشت می‌برد؛ در واقع عذاب برای این گروه از افراد، حکم تطهیر و درمان از پلیدی گناه را دارد. 🔺شخصی را در نظر بگیرید که ایمان آورده، ولی به خاطر ضعف ایمان‌، گناهان کبیره انجام داده، این فرد اگر توبه نکرده باشد، با سختی جان دادن یا عذاب برزخ یا شفاعت یا تحمّل عذاب موقت جهنم پاک گردیده‌، به بهشت می‌رود؛ در واقع عذاب برای او حکم تطهیر و درمان از پلیدی گناه را دارد. اکثر انسان‌ها که آمیخته‌‌ای از خوبی‌ها وبدی‌ها را دارا هستند، همین وضعیت را دارند؛ زیرا مبنای برخورد خداوند با گنهکاران، رحمت وبخشایش و گذشت است. آیات متعدد قرآن که از «غفور» و « رحیم» بودن خداوند نام برده، می تواند اشاره به همین مطلب داشته باشد. 🔵 همچنين در روایات متعددی، از ورود برخی از اهل جهنم به بهشت سخن گفته شده است: ♦️عمر بن ابان می‌گويد: از امام صادق علیه ­السلام راجع به کسانی که به آتش وارد شدند، سپس از آن خارج می­شوند و به سوی بهشت می­روند سوال کردم. حضرت فرمود: آیا می­خواهی که راجع به آنچه پدرم در مورد آن می­گفت، با تو سخن بگویم؟ او می­گفت: گروهی پس از آن­که از شدت سیاهی مانند ذغال شدند از آتش خارج می­شوند، سپس آن­ها را به کنار رودی در بهشت می­برند که چشمه حیات نام دارد و از آب آن بر آنان می­ریزند، پس گوشت و خون و موی آنان دوباره به وجود می­آید. 📘بحار الانوار ج 8 ص 361 ♦️در روايت ديگری که از امام باقر نقل شده آمده است: گروهی پس از آن­که از شدت سیاهی مانند ذغال شدند، در آتش می­سوزند. سپس آن­ها را به کنار رودی در بهشت که از ترشحات اهل بهشت است می­برند و در آن شستشو می­کنند و گوشت و خون آنان دوباره به وجود می­آید و سختی آتش از آنان برطرف می­گردد و به بهشت وارد می­شوند، اما «جهنمی» نام دارند و همه با هم ندا می­دهند که خداوندا، این اسم را از ما بردار و این اسم از بین می­رود. 👈و سپس فرمود: ای ابو بصیر، دشمنان علی در آتش جاودانه هستند و شفاعتی به آن­ها نمی­رسد. 📔بحار الانوار ج 8 ص 361 ♦️ همچنين در تفسیر البرهان در ذيل تفسير آیه «وَ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَیَّاماً مَعْدُودَهً» آمده است که رسول خدا (ص) فرمود: ولایت علی حسنه­ای است که با وجود آن هیچ سیئه­ای زیان نمی­رساند هرچند بزرگ باشد، بلکه اهل آن­ها با رنج­های دنیا و عذاب کمی در آخرت تطهیر می‌شوند و با شفاعت دوستانِ طیّب و طاهر خود از آن نجات می­یابند. و ولایت دشمنان علی و مخالفت با او سیئه­ای است که با وجود آن هیچ چیزی سود ندارد و طاعات آن­ها در دنیا، تنها سلامتی و گشایش رزق و نعمت را به همراه دارد و در حالی به آخرت وارد می­شوند که چیزی جز عذاب دائم در انتظار آنان نیست. سپس فرمود: هر کس ولایت علی علیه­ السلام را انکار کند، هرگز بهشت را به چشم خود نمی­بیند و فقط به او می­گویند: اگر ولایتمدار بود، این جایگاه به او داده می­شد، در نتیجه حسرت و پشیمانی او بیشتر می­شود و اگر علی را دوست می­داشت و از دشمنان او بیزاری می­جست و تسلیم اولیای او می‌گردید، آتش را به چشم خود نمی­دید، بلکه فقط آن را به او نشان می­دادند و به او می­گفتند: اگر جز این را انجام می­دادی، جایگاه تو این آتش بود. اما اگر کافر نباشد و با گناهانش تنها بر خود ظلم کرده باشد، در جهنم تطهیر می­شود همانطور که بدن کثیف در حمام تنظیف می­شود. سپس با شفاعت اولیائش از آن خارج می­شود. 📓تفسير البرهان ج 4 ص 601 💤 ادامه دارد .... 👇 https://ble.ir/abrar_qods http://eitaa.com/abrar_qods