صفحه۲
(17) محمدآذری و کارشناسان بنیادنیمروز بر اساس بررسی منابع متقن تاریخی باور دارند:این اقدام بی نظیر سیستان و مردمان سرزمین نیمروز تنها قیام مردمی به خونخواهی امام حسین(علیهالسلام) در ایام حکومت یزید در جهان اسلام بود و افتخاری است برای ایرانیان و خصوصاً مردم سیستان که در تاریخ ثبت شده است.چون بجز مردم نیمروز کسی یارای مبارزه در زمان یزید را نداشت
از چند سال قبل که حجتالاسلام والمسلمین دکتر حیدری نسب و حجتالاسلام والمسلمین حسامیه در زابل و زاهدان بحث خونخواهی را مطرح کردند با ورود سیستانیها در گلستان و فراخوان بنیادنیمروز سیستانیها این مراسم در چندین نقطه جغرافیایی در سطح کشور برگزار شد و قرارگاه رسانه ای وفضای مجازی بنیادنیمروز نیز با دهها رسانه پای کار آمد و در نهایت با مکاتبه دکتر رجبی دوانی با مقام معظم رهبری و عنایت ویژه معظم له؛موضوع توسط مسولین از جمله سازمان تبلیغات اسلامی کشور و فرهنگ وارشاد اسلامی در شورای فرهنگ عمومی مصوب و سپس به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و به گفته کارشناسان بنیادنیمروز روز۲۵محرم بعنوان یادروز قیام سیستانیها بعنوان نخستین قیام به خونخواهی امام حسین علیه السلام در تقویم رسمی کشور ثبت شد
محققین بنیادنیمروز سیستانیها باور دارند که روز۲۵محرم تلاش های سیستانی ها در مقابله با یزیدیان به نتیجه رسید و برادر عبیدالله دارالحکومه را گذاشت و از سیستان فرار کردیعنی در۲۵محرم سال۶۲ در حالی که بعد از چند روز از واقعه کربلا قیام شروع شد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با 09113721921حاج اصغرارباب اموراستان ها ی بنیادنیمروز و یا
0936-087-6222 حاج محمدآذری بنیانگذار ومدیر بنیادنیمروز سیستانیها در تماس باشید
انشاءالله با کمک تمام مسلمین بتوانیم با همدلی در مسیر مهدویت این رخداد و افتخار بزرگ را جهانی کنیم
منابع
1- معجم البلدان، ج 3، باب سجستان، ص 191 و ترجمه ی الغدیر، ج 20، ص 103.«قال الرهنی: … و أجل من هذا کله أنه لعن علی بن أبی طالب رضی الله عنه على منابر الشرق والغرب و لم یلعن على منبرها إلا مرة و امتنعوا على بنى أمیة حتى زادوا فی عهدهم أن لا یلعن على منبرهم أحد. … و أی شرف أعظم من امتناعهم من لعن أخی رسول الله صلى الله علیه وسلم على منبرهم و هو یلعن على منابر الحرمین مکة و المدینة.»
2 -علماء و بزرگان و سالاران سیستان گفتند: ما را باید که امامی به حق باشد چنانکه سنّت مصطفی صلَّی الله علیه و اکنون علی بن ابوطالب برجایست و معاویه تو را اینجا فرستادست و هشتاد هزار مرد از اهل تهلیل میان ایشان کشته شده. باید که این خطبه و نماز به حق باشد. برین جمله که هست نیز رضا ندهیم. (تاریخ سیستان، ص 89.)
3 – گمنام، تاریخ سیستان/ 100.
4- طبری، محمد بن جریر، ترجمة تاریخ طبری، ج 7/ 3088، ابن اثیر، عز الدین علی، الکامل فی التاریخ،ج 4/96.
5 – طبری، محمد بن جریر،تاریخ طبری، ج 5/ 506.
6 – طبری، محمد بن جریر، ترجمه تاریخ طبری ج7/ 3082
7- پیشوایی، مهدی، تاریخ اسلام از سقیفه تا کربلا/476
8 – «ولی یزید ابن معاویة سلم بن زیاد خراسان، وکان بینه وبین أخیه عبید الله بن زیاد عناد شدید» البلدان/131.
9 – طبری، محمد بن جریر، ترجمهٔ تاریخ طبری ج5 / 2015
10- همان، ج7/ 3087 و 3088.
11 – بلعمی، محمد بن محمد، تاریخنامه طبرى ،ج4 / 716
12 – گمنام، تاریخ سیستان/ 100.
13 – ابن اثیر، عز الدین علی، الکامل فی التاریخ،ج 4/96.
14 – طبری، محمد بن جریر،تاریخالطبری، ج5 /472.
15 – ومن جیرفت إلی بم عشرون فرسخا (ابن الفقیه،أحمد بن محمد، البلدان/416) ثم الی نرماشیر سبعة فراسخ، ثم الی الفهرج وهی علی طرف المفازة سبعة فراسخ والمفازة سبعون فرسخا الی سجستان. (ابن خرداذبة، عبید اللهبن عبد الله، المسالک والممالک/ 49) که میشود: 104 فرسخ. حموی میگوید: بین سیستان و هرات 10 روز راه است که هشتاد فرسخ میباشد (حموی، یاقوت بن عبدالله، معجم البلدان ج3/ 190) اگر این مطلب را معیاری برای طی مسافت با شتر قرار دهیم و هر فرسخ5 یا 5/5 کیلومتر است یعنی هر روز حدود40 کیلومتر میرفتند. 104×5.5÷40=14.3
16 – طبری، محمد بن جریر،تاریخالطبری، ج5/472.
17 – گمنام، تاریخ سیستان/ 100.