💠 اما در آخر این مبحث، میبایست در جواب افرادی که میگویند، حجاب باید اختیاری باشد (و بدحجابی زنان، حق آنها و نوعی آزادی اجتماعی است و کسی حق منع کردن و امر به معروف و تذکر به افراد بدحجاب در جامعه را ندارد!) بگوییم، که
آیا در این دوره که بیماری همهگیر کرونا آمده، اگر فردی بدون رعایت اصول بهداشتی در اجتماع حاضر شود و مُرتّب سرفه و عطسه نماید و وقتی که به او اعتراض شود، بگوید به کسی ربطی ندارد، من حق آزادی اجتماعی دارم، لذا دوست دارم اینچنین باشم! و هرکس نمیخواهد مریض شود، میتواند این مکان را ترک نماید!
آیا شما، به این فرد، حق میدهید و میگوئید این حق آزادی اجتماعی اوست؟!
این مثال دقیقاً مانند این است که فردی با بدحجابی و آرایش در اجتماع حاضر شود و بگوید، من آزادم و دوست دارم اینچنین باشم و هر کس نمیخواهد گناه کند و آسیب ببیند، میتواند چشمانش را ببندد و نگاه نکند!
👈
قطعاً هیچ انسان عاقلی در موارد فوق، حق را به این فردِ متعرض به حقوق دیگران نخواهد داد! لذا بدون شک، بدحجابی، حقالناس و تعدی و تجاوز به حقوق دیگران است و طبق آیه ۱۹۰ سوره بقره، یکی از گروههایی که خداوند از آنان بیزاری میجوید، تعدی کنندگان به حقوق دیگران هستند:
«إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ».
💠 در پایان مبحثِ حجاب و عفاف فاطمی، تذکر این نکته نیزخالی از لطف نیست که امام حسین (ع) در شب عاشورا، خطاب به اصحاب فرمودند: «هر کس از شما حق الناسی به گردن دارد، برود! (احقاق الحق، ج ١٩، ص ۴٢٩)
و با این کلام، به جهانیان هشدار دادند که حتی کشته شدن در کربلا و در رکاب سیدالشهداء (ع) نیز، پاککننده گناه بزرگ «حق الناس» نیست!
🔰 «گلبرگ احکام»
❓پرسش: چه نوع پوششی از حیث رنگ، جنس و نوع برای خانمها در مقابل نامحرم اشکال دارد؟
✅ پاسخ: بهطورکلی اگر لباس بهگونهای باشد که فرد را در نگاه دیگران، انگشتنما نموده و یا جلب توجه نامحرم کند (حتی در کیفیت پوشیدن) پوشیدن آن جایز نیست!
👈 در پوشش در برابر نامحرم، فقها شرایطی را برای لباس فرمودهاند: اینکه بدن را به مقدار کامل بپوشاند، نازک نبوده و بدننما نباشد، از نظر حجم، تنگ و چسبان نباشد و طوری باشد که برجستگیها و برآمدگیهای بدن را بپوشاند و همچنین مُروّج فرهنگ ابتذال و یا فرهنگ دشمنان نباشد، یعنی خودتان استقلال داشته باشید!
📚 منبع:
https://farsi.khamenei.ir
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
@adinebaharan