اهمیت و منزلت غدیر خم قسمت سوم پس امامت امامان معصوم به انتخاب مردم نیست پیامبراسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله در سرزمینی میان مکه ومدینه به نام خُم بر خاست و خطبه ای خواند و فرمود: نزدیک است که من از میان شما بروم دو چیز گرانمایه در میان شما به یادگار می گذارم نخستین آنها کتاب خداست که در آن نور و هدایت است و دوم اهلبیتم را به شما توصیه می کنم که خدا را اهلبیتم را فراموش نکنید و این جمله را سه مرتبه تکرار فرمودند (صحیح مسلم جلد 4 ص 1873) همین معنی را در صحیح ترمذی آمده (جلد پنج ص 662) با صراحت می گوید اگر دست به دامن این دو بزنید هرگز گمراه نخواهید شد و حدیث مشهور که در منابع معروف مانند صحیح مسلم و ترمذی و ابی داود و مسند حنبل و کتب دیگر آمده نیز استفاده می کنیم که پیامبر اسلام فرمود: دین اسلا م بر پاست تا قیامت و تا این دوازده خلیفه بر شما حکومت کنند که همه از قریشند. تفسیر قابل قبول در این حدیث جز امامان دوازده گانه چه می تواند باشد؟ پیامبراسلام درموارد متعدّد علی علیه السلام را به فرمان خداون متعال بعنوان جانشین خود معرفی کرده از جمله در غدیر خُم منزلگاهی نزدیک جُحفه به هنگام باز گشت از حَجّه الوداع در میان جمع عظیمی از اصحابش خطبه خواند و جملۀ معروف: ایهاالناس الست اولی بکم من انفسکم قالوا بلی قال فمن کنت مولاه فعلی مولاه یعنی آیا من نسبت به شما از خود شما سزاوار تر نیستم گفتند: آری فرمود:که کسیکه من مولی ورهبر و سزاوارتر به او هستم علی علیه السلام مولی و رهبر و سزاوارتر به اوست. این حدیث به طُرق متعدّد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده و تعداد حدیث بالغ بر یکصدوده نفر از صحابه و هشتاد و چهار نفر از تابعین و در سیصدو شصت کتاب معروف اسلامی آمده است در میان یاران پیامبر اکرم (ص) افراد بزرگ و فدا کار و با شخصیّتی بودند و قرآن کریم و روایات اسلامی در فضیلت آنان بحث فراوانی دارد ولی این به آن معنی نیست که همه اصحاب پیامبررا معصوم بدانیم و اعمال آنها را بدون استثناء صحیح بشماریم زیرا قرآن در سوره های منافقین و برائت و نور از منافقینی سخن میگوید که درلابلای اصحاب پیامبر(ص) بودند در ظاهر جزء آنها محسوب می شدند.وکسانی بودندکه بعداز پیامبر(صلی الله علیه و آله )آتش جنگ در میان مسلمین روشن کردند و بیعت خود را با امام معصوم و خلیفۀ حق شکستند و خون دهها هزار مسلمان را ریختند. آیا این افراد را میتوان پاک و منزه شمرد؟به حکم عقل و وجدان و انصاف ما اگر در مسألۀ امامت جستجو کنیم که پس از پیامبر(ص) چه کسی می توانست رهبری شایسته باشد؟ تا بتواند به نحو احسن متصدّی این امور گردد می بینیم جز امیرالمؤمنین علی علیه السلام کسی شایستگی برای تصدّی مقام بزرگ رهبری امت را نداشت چناچه همگان اعتراف دارند که تنها علی علیه السلام متّصف به همۀ صفات فوق بود شکّ نیست که علی در همۀ جهات دانا ترین فرد اصحاب بود زیرا پیامبر (ص) فرمود: انا مدینه العلم و علی بابها فمن ارادا الحکمه و العلم فلیتها من بابها (مجمع الزوائد ج 9 ص 114و کنزالعمال ج 11 ص 414) من شهر علم هستم و علی درب آن شهر هر کس خواستار علم و دانش شد از درب آن شهر وارد می گردد.و حکیم ابوالقاسم فردوسی آن شیعۀ خالص و کامل این حدیث شریف را چه خوب به نظم کشیده است به یاد نام پر افتخارش در اینجا نقل می کنم من شهر علم هستم و علی درب آن شهر هر کس خواستار علم و دانش شد از درب آن شهر وارد می گردد. و حکیم ابوالقاسم فردوسی آن شیعۀ خالص و کامل این حدیث شریف را چه خوب به نظم کشیده است به یاد نام پر افتخارش در اینجا نقل می کنم چه گفت آن خداوند تنزیل و وحی خـداونـد امـر و خـداونـد نـهـی که من شـهـر علمم علیّم در است درست این سخن گفت پیغمبر است گواهی دهم این سخن را ز اوست تو گویی دو گوشم به آواز اوست چـو بـاشـد تـرا عـقـل و تدبیر وی بـه نـزد نـبـی و عـلـی گـیـر جای گـرت زین بـد آیـد گناه من است چنین است واین رسم وراه من است بـه ایـن زاده ام هـم بـدیـن بگذرم چـنـان دان کـه خـاک پـی حیدرم ابـا دیـگـران مر ,مرا کار نیست بـراین در مرا جـای گفتار نیست ازنظرتاریخ اسلام و روایات شیعه و سنی قطعی است که نخستین شخصی که به دعوت پیامبراسلام (ص) لبیک گفت و اسلام را پذیرفت حضرت علی (ع) بود و این افتخار پیشگامی در اسلام تنها نصیب حضرت امام علی (ع) گردید. ان شا الله ادامه دارد. از دعای خیر فراموشم نفرمائید عدلی تبریزی