آيا ايرانيان باستان پس از زرتشت يکتاپرست بوده اند؟ پاسخ: به توجه با مواجهه الله علیه وآله به پیروان دین زردشت آنان همانند یهودیت و مسیحیت اهل کتاب هستند. بنابراین باید زردشت پیامبری آسمانی باشد. اگر چه پیروان ایشان در ابتدا یکتاپرست بوده اند اما به توجه به آموزه های بعدی این دین، باید گفت همانند یهودیت و مسیحیت تحریف شده است و از یکتاپرستی به ثنویت(دوخدائی) سوق پیدا کرده است. به عنوان نمونه در یسنا کتاب سرنخ هایی از این اعتقاد دیده می شود از جمله: در آغاز جهان، در اندیشه (یا عالم تصور، بنا بر ترجمه آذرگشسب) دو مینوی همزاد [سپند‌مینو و اَنگر‌مینو] پدیدار شدند که یکی در پندار و گفتار و کردار، نیک بود و دیگری بد.(2) آن دو مینو وقتی به هم رسیدند، هستی و نیستی (یا زندگی و نازِندگی) را بنیاد نهادند(3) از این دو مینو، اَنْگرَ‌مینو بدی را برگزید و سپند‌مینو، راستی یا اشه را(4) مینوی پاک [= سپند‌مینو] به ناپاک [= اَنگرَ‌مینو] در آغاز آفرینش گفت که ما هیچ سازگاری با هم نداریم.(5) رابرت ا.هيوم نیز ميگويد: «... يكي از مشخصات اصلي و متمايز دين زرتشتي در ميان همة اديان عالم همين نظرية اعتقاد به ثنويّت جهاني است، يعني يك خداوند نيك و يك شيطان بد كه عليه يكديگر مبارزه ميكنند. اين دو قدرت از آغاز زمان وجود داشته تا پايان جهان نيز به كار محدود نمودن يكديگر مشغولند.» (6) 1.حمید بن زنجویه، ‌الاموال، تحقیق: شاکر ذیب فیاض، مرکز‌الملک فیصل للبحوث والدراسات‌الاسلامیه، بی‌جا، بی‌تا، صص44-46؛ قدامۀ بن جعفر، ‌الخراج و صناعۀ‌الکتابه، تحقیق: محمدحسین‌ الزبیدی، دارالحریه للطباعه، بغداد، 1416ق، ص225. 2.یسنا 30: بند 3، ترجمه پورداوود 3.یسنا، 30، بند3، ترجمه دوست‌خواه 4.یسنا 30: بند 5، ترجمه دوست‌خواه 5.یسنا 45: بند 2، ترجمه پورداوود 6.رابرت ا.هيوم، اديان زنده جهان، ترجمه دكتر عبدالرحيم گواهي، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، چاپ سوم، 1373، ص 281 و 282. 🌐eitaa.com/joinchat/1524760576C064e1bdcc3 💠شبکه ادیان پنجره ای رو به آگاهی 🌅