🌺🌺🌺🌺🌺حدیث 4062 تفسیر آیه فاخلع نعلیک از امام زمان (ع) 3411 - قالَ سَعْدُ بْنُ عَبْدِاللَّهِ الْقُمِّىُّ اَخْبِرْنى يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ عَنْ اَمْرِ اللَّهِ تَبارَكَ وَ تَعالى لِنَبِيِّهِ مُوسى عليه السلام: (فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ اِنَّكَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً)، فَاِنَّ فُقَهاءَ الْفَرِيقَيْنِ يَزْعُمُونَ اَ نَّها كانَتْ مِنْ اِهابِ المَيْتَةِ، فَقالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: مَنْ قالَ ذلِكَ فَقَدِ افْتَرى عَلى مُوسى عليه السلام وَاسْتَجْهَلَهُ فى نُبُوَّتِهِ، لِأَنَّهُ ما خَلَا الْاَمْرُ فِيها مِنْ خَطيئَتَيْنِ اِمَّا اَنْ تَكُونَ صَلاةُ مُوسى فِيها جائِزَةً، اَوْ غَيْرَ جائِزَةٍ، فَاِنْ كانَتْ صَلاتُهُ جائِزَةً جازَ لَهُ لُبْسُهُما فِى تِلْكَ الْبُقْعَةِ، جاِذْ لَمْ تَكُنْ مُقَدَّسَةًج وَ اِنْ كانَتْ مُقَدَّسَةً مُطَهَّرَةً فَلَيْسَ بِاَ قْدَسَ وَ اَطْهَرَ مِنَ الصَّلاةِ وَ اِنْ كانَتْ صَلاتُهُ غَيْرَ جائِزَةٍ فِيِهما، فَقَدْ اَوْجَبَ عَلى مُوسى ‏عليه السلام، اَ نَّهُ لَمْ يَعْرِفِ الْحَلالَ مِنَ الْحَرامِ، وَ ما عَلِمَ ما تَجُوزُ فِيهِ الصَّلاةُ وَ ما لَمْ تَجُزْ وَ هذا كُفْرٌ 🆔 @ahadis_tollab سَعْد بن عبدالله قمى به امام زمان (عجل الله تعالى فرجه) عرض كرد به من خبر بده، درباره تفسير ديگران از آيه (فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ) ای موسی كفشها را در آور كه تو در وادى مقدسى هستى و فقهاى هر دو فرقه (شيعه و سنى) گمان كرده‏ اند كه نعلين از پوست مردار بوده، امام‏ عليه السلام فرمودند: هر كس چنين بگويد، نسبت ناروائى به موسى‏ عليه السلام داده است، زيرا يا نماز حضرت موسى‏ عليه السلام در آن كفشها جايز بوده است، يا جائز نبوده است. اگر براى موسى‏ عليه السلام نماز با آن كفشها جايز بوده، بنابراين پوشيدن آن هم در آن مكان جايز بوده است، و اگر آن مكان مقدس و مطهّر باشد، مقدس ‏تر و مطهرتر از نماز نخواهد بود و اگر براى حضرت موسى‏ عليه السلام نماز خواندن با آن كفشها جايز نبوده است، پس واجب است (گفته شود)، كه حضرت موسى‏ عليه السلام حلال را از حرام نشناخته، و ندانسته آنچه را نماز خواندن در آن جايز است از غير جايز، و اين سخن كفر است. کتاب احادیث الطلاب ص 1029 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🆔 @ahadis_tollab