هدایت شده از الحان و نغمات قرآنی
❇️جلسه پانزدهم❇️ 👈تربیت گوش و صدا چنان که می دانیم صداها از طریق گوش به مغز ما می رسند و در آنجا پس از تجزیه و تحلیل مفهوم هر یک برای ما مشخص می گردد پس داشتن یک گوش سالم و تیز نقش فوق العاده مهمی در دریافت هر چه بهتر اصوات و در نتیجه پیام های حاصل از آن برای مغز ما دارد. شاید به جرات بتوان گفت بسیاری از انسانها که از ذوق موسیقی بی‌بهره‌اند به دلیل آن است که گوش آنها دارای استعداد لازم برای دریافت کامل اصوات نیست و به همین دلیل اصوات موسیقایی را با تمامی زوایا و نت های موجود در آن درک نمی کنند در مقابل افرادی هستند که دارای تیز گوشی بیشتری بوده و می توانند نت های گوناگون و بیشتری را در یک صوت موسیقی بشنوند و در حقیقت نت هایی را دریافت نمایند که دیگران قادر به درک آن نیستند از جمله این افراد نوابغ بزرگ موسیقی جهان هستند که در قله تیز گوشی قرار دارند در حد فاصل این قله و آن بی بهره گیری از ذوق موسیقایی مراتب و درجات مختلفی وجود دارد که تعیین کننده میزان استعداد موسیقایی افراد است. اکنون با توجه به اهمیت گوش گوش در موسیقی باید توجه کنیم که اساساً با بهره مندی از یک گوش تربیت شده شخص بهتر می تواند صدای خود را مورد استفاده قرار دهد و به وسیله همین گوش است که شخص عیبهای صوت خود را از حیث اجرای صحیح صدای نتها و گرفتن پرده های مختلف تشخیص می دهد. نیز همین گوش است که تعادل و توازن موسیقایی را در موقع خواندن برقرار و حفظ می کند لذا در مکان های پر سر و صدا به دلیل وجود صداهای اضافی که روی گوش اثر می گذارند اجرای برنامه‌های موسیقایی دشوار و حتی غیر ممکن است و احتمال خروج های لحنی و صوتی خواننده نیز به مراتب افزایش می یابد پس تعلیم و تربیت گوش و در نتیجه تربیت صوت برای یک قاری امری کاملاً ضروری به نظر می رسد. چه بسا افرادی که تا اندازه ای از خواص یک گوش موسیقایی برخوردارند ولی به علت بی توجهی در تعلیم و تربیت گوش امکان استفاده کمتری از صدای خود دارند برای این گونه افراد این مشکل به خصوص در مواردی که نت های مجاور کمتر از یک پرده با هم فاصله دارند یا با سرعت بیشتری اجرا می شوند خود را نشان می‌دهند. برای رفع این کاستی صدای افراد در مراکز آکادمیک موسیقی از روشی به نام سلفژ استفاده می‌کنند روشی است که هرچند در بدو تولد خود به معنای نت خوانی بوده اما امروزه بیشتر به تربیت گوش و شنوایی اطلاق می گردد در حقیقت با این روش به هنرجو یاد می‌دهند که چگونه صدای نت ها را به وسیله گوش تشخیص داده و با صدای خود اجرا نماید. تمرین و ممارست به وسیله سلفژ گوش و صدا به مرور به یک هماهنگی کامل می رسد به طوری که هم گوش قادر به تجزیه و تحلیل نت ها خواهد شد و هم صدا قادر به اجرای نت ها می شود. صدای خوش و زیبا گوهری است که در ابتدای کودکی درخشش و تعلق خود را نشان می دهد اما بر اثر بی توجهی و یا فراهم نبودن شرایط لازم برای رشد به مرور دچار زنگار و غبار می گردد به طوری که مرور ایام و افزایش سن مانع از تربیت صدا می گردد. https://eitaa.com/alhanqurani