🔰درس یکصد و بیست و یکم 🌻 ترجمه و مفاهیم قرآن کریم 🔺 سوره مبارکه بقره آیه 121 🔸استاد حمید صفار هرندی —————————————— الَّذِينَ آَتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَنْ يَكْفُرْ بِهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ (121) ترجمه کلمات: آَتَيْنَا: داديم يَتْلُونَ: تلاوت می کنند، می خوانند أُولَئِكَ: آنان يُؤْمِنُونَ: ايمان می آورند، ايمان دارند مَنْ: هرکس، کسانی که يَكْفُرْ: کفر بورزد خَاسِرُونَ: جمع« خاسِر: زيانکار» 🔴 ترجمه و توضیح آیه 121 سوره بقره: ——————————- 🔹ترجمه آیه: کسانی که داديم به آنها کتاب آسمانی (و) تلاوت می کنند آن را حق تلاوتش را، آنان ايمان می آورند به آن(قرآن) و هر کس کفر بورزد به آن، پس آنان همان زيانکارانند.(121) 🔸توضیح آیه: بسياری از مفسران گفته اند که آيه 121 بيان می دارد که همه يهوديان و مسيحيان، از اسلام رویگردان نيستند بلکه اگر برخی از آنان آيات الهی را درست تلاوت کنند، حتماً به آن ايمان می آورند. در پاسخ اینکه منظور از کتاب، کدام کتاب است، بايد گفت: اگر اهل کتاب، کتاب آسمانی خودشان را تلاوت کنند به هر کتابی که خدا در کتاب آسمانی خودشان وعده داده ايمان خواهند آورد و اگر آيات قرآن کريم را بخوانند و حق تلاوتش را ادا کنند، حتماً به آن نیز ايمان خواهند آورد. امام صادق عليه السلام در تفسير اين آيه و در مورد مفهوم «حق تلاوت» فرمود: «کسانی که حق تلاوت قرآن را ادا می کنند، آيات قرآن را با ترتيل می خوانند. ترتيل يعنی پشت سر هم خواندن و تأمّل کردن در مضامين آيات. و( نیز) می کوشند آيات قرآن را دقيق بفهمند. به احکام آن عمل می کنند و به وعده های قرآن دل می بندند و از تهديدهای قرآن به هراس می افتند و در عملشان تأثير می گذارد. آنان از قصه های قرآن عبرت می گيرند و امرهای قرآن را می پذيرند و از نهی های آن می پرهیزند و آنچه را که فرموده انجام مدهيد، انجام نمی دهند.» در زمان امام صادق عليه السلام ظاهراً مرسوم بوده که قرآن را به پنج يا ده قسمت تقسيم می کردند و مثلاً در پنج روز يا کمتر يا بيشتر از آن، قرآن را ختم می کردند و اهتمامشان فقط به حفظ آيات قرآن کريم بوده است. در زمان امويان مردم را به اين ظواهر قرآن توجه می دادند و از معارف قرآن سخن نمی گفتند. از این رو امام عليه السلام در ادامه سخن، می فرمايد: «به خدا قسم، حفظ آيات و درس و يادگيری حرفهای قرآن حق تلاوت آن نيست.» شايد منظور آن حضرت، پرهيز دادن از اصرار بر دقايق تجويدی است که گاه به مرحله افراط کشيده می شود. امام سپس فرمود: «مدعيان حفظ قرآن و تلاوت آن، حروف و کلمات قرآن را حفظ کردند، ولی حدود و قوانين برگرفته از آن را ضايع و تباه کردند!» بنی عباس ادعا داشتند که خليفه پيامبر صلی الله عليه و آله مسلمانان هستند و به ظاهر قرآن را ترويج می کردند، ولی در دربارهايشان گناهان بسیاری مرتکب می شدند؛ برنامه غنا و رقص و ميگساری به راه می انداختند و در ميان مردم ظالمانه حکومت می کردند. آنگاه امام عليه السلام در باره حق تلاوت با تعبيری ديگر می فرمايد: «و انما هو تدبّر آياته و العمل بأحکامه؛ حقّ تلاوت اين است که در آيات قرآن تدبر کنيم و به احکام آن عمل نماییم.» سپس اين آيه را تلاوت فرمود: «كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آياتِه؛ اين قرآن را که به سوی تو نازل کرديم کتابی مبارک است، و نزول آن برای اين است که در آيات آن تدبر کنند.» امام صادق عليه السلام «کتاب» را در اين آيه بر قرآن و مخاطب آيه را بر مسلمانان تطبيق کرده اند؛ يعنی اين آيه گرچه ممکن است در مورد اهل کتاب(يهود ونصاری) نازل شده باشد، اما اختصاصی به آنان ندارد و ما نيز از جمله مخاطبان این آیه و معارف آن هستیم. ——————————— https://eitaa.com/ahlalquran