🔹اهل سنت و سیاست🔹
◀️نظام سیاسی اهل سنت در قالب خلافت پایهریزی گردید. خلافت اسلامی در دوران خلفای چهارگانه نمونهی آرمانی و ایدهآل نظام سیاسی اهل سنت به شمار میآید
◀️خلفای اهل سنت هر کدام با روشی متفاوت مشروعیت پیدا کرده که دال بر این است که اهل سنت هیچ مبنای خاصی در مشروعیت یابی خلیفه ندارند
⭕️خلیفه اول با رای اکثریت مردم ( اگر چه از نظر شیعه این رای گیری به زور چماق بوده و مشروعیت ندارد )
⭕️خلیفه دوم با نصب خلیفه اول (که البته فاقد شیئ معطی شیئ نمیش
خلیفه سوم با نظر شورا ( اگر چه این شورا نیز به خاطر مهندسی شدن توسط خلیفه دوم مقبول نیست)
*⃣در هر صورت اهل سنت از نظر فقهی و حتی کلامی هر فردی (حتی کافر ) با هر روشی (حتی کودتا) به حکومت رسید و به هر کیفیتی (حتی ظالمانه) حکومت کرد واجب الاطاعه است و مخالفت با حاکم ، حرام بوده و مخالفت با خدا تلقی میشود.
*⃣در زمانی که حاکمی ، زمامدار امور است اهل سنت هیچ حاکم دیگری را به رسمیت و مشروعیت نمیشناسد، و تبعیت از غیر حاکم اولی را حرام دانسته حتی حاکم دوم را واجب القتل و حامیان او را باغی (اهل بغی) میدانند و جنگ برآنان را واجب .
*⃣به برخی از دیدگاههای بزرگان اهل سنت در ادامه توجه بفرمایید :
✅
وجوب اطاعت از حاکم ظالم :
تَسْمَعُ وَتُطِيعُ لِلْأَمِيرِ وَإِنْ ضُرِبَ ظَهْرُكَ وَأُخِذَ مَالُكَ فَاسْمَعْ وَأَطِعْ»
حاکم حتی اگر مالت را ظالمانه گرفت و تو را ظالمانه به باد تازیانه گرفت سکوت کن و اطاعت کن صحيح مسلم، ج 3، ص 1476
تَمَسَّكُوا بِطَاعَةِ أَئِمَّتِكُمْ وَلا تُخَالِفُوهُمْ فإن طَاعَتَهُمْ طَاعَةَ اللَّهِ وَإِنَّ مَعْصِيتَهُمْ مَعْصِيَةُ اللَّهِ»
اطاعت و فرمانبرداری از حاکم اطاعت و فرمانبرداری از خدا است و معصیت اینها معصیت خدا است.
المعجم الكبير ، ج 22، ص 373،
احمد ابن حنبل میگوید:
«عليكم بالإنكار بقلوبكم ولا تخلعوا يداً من طاعة ولا تشقوا عصا المسلمين ، ولا تسفكوا دماءكم ودماء المسلمين معكم»
اگر حاکم اسلامی کارهای خلاف هم میکند، همینطور که قلباً از او بدتان بیاید کفایت میکند مبادا شما دست از اطاعت حاکم بر دارید در جامعه اختلاف ایجاد کنید و خونریزی کنید.
غذاء الألباب ج 1، ص 178
ابن بطال نیشابوری میگوید این احادیث حجت و دلیل است در اینکه ما بر ائمه جور، خروج نکنیم.
✅
وجوب اطاعت از حاکم (که با کودتا حاکم شده ):
آن امامی که با کودتا و به زور روی کار آمده باشد اطاعتش واجب است.
شرح صحيح البخاري، ج 10، ص 8
✅
حرمت خروج بر حاکم (حتی اگر ظالم باشد) :
نووی فقیه بزرگ شافعی ادعای اجماع میکند و میگوید:
وأما الخروج عليهم وقتالهم فحرام بإجماع المسلمين وإن كانوا فسقة ظالمين»
شرح صحيح مسلم ج 12، ص 229
البانی میگوید:
أن الخروج على الحكام ولو كانوا من المقطوع بكفرهم ليس مشروعاً إطلاقاً فنحن نذكر دائماً وأبداً
مطلقا جایز نیست ولو اینکه قطع به کفر آنها هم داشته باشیم!ما همیشه و همواره این را خواهیم گفت
دروس للشيخ الألباني ج 42 ص 3
✅
حرمت اهانت به حاکم:
لا تسبوا السلطان فإنه ظل الله في الأرض»
شما به پادشاه حق فحش دادن ندارید، زیرا پادشاه سایه خدا در زمین است.
فضيلة العادلين، ج 1 ص 156
*⃣چند نکته مهم :
❌چگونه بزرگان اهل سنت در زمان حکومت پهلوی که نه با رای مردم پادشاه شده بود و نه با شورا ، با آن همه فساد و ظلم و بی دینی اطاعت از او را واجب میدانستند و خروج بر او را حرام ، حالا با اینکه نظام ایران مردمی ترین نظام ، اینگونه با حاکم مخالفت میکنند ؟
آیا برخی مولویهای اهل سنت ، احکام فقه خودشان را نمیدانند یا به تحریک برخی دولتهای متخاصم جمهوری اسلامی دنبال فتنه گری و تفرقه هستند ؟
❌بیعت با حاکم دوم از نظر اهل سنت حرام است و کسی که این عمل را انجام دهد باغی است
آیا افرادی که دم از بیعت با عبدالحمید زدند بیسواد بودند یا دارند نقشه از پیش تعیین شده ای را دنبال میکنند؟
❌از نظر اهل سنت مخالفت با حاکم حرام ، بیعت با حاکم جدید حرام ، خروج بر حاکم حرام است ، باید با کسی که مرتکب اینگونه گناهان بزرگ شده برخورد کرد ، چرا عبدالحمید با یاوه گویانی که بر خلاف دیدگاه مذاهب اهل سنت اقداممیکنند، هیچ برخوردی نکرد ؟
آیا عبدالحمید خود قطعه ای از پازل فتنه است ؟
*⃣نکته پایانی :
❇️همیشه در ایران اهل سنت و شیعه ، و علمای بصیر شیعه و سنی در کنار یکدیگر بوده و برای مبارزه با استکبار دست در دست هم داده اند ، چند صباحی است که مماشات و رفتار کریمانه جمهوری اسلامی با برخی علمای اهل سنت ، باعث جری شدن آنها شده و با رفتارهای نابخردانه خود به اسلام و مسلمین ، ضربه میزنند
❇️مسئولین نظام باید با هوشیاری تمام با اینگونه کفتار صفتهای فتنه گر برخورد قاطع نمایند
به کانال به سوی ملکوت (کانال نشر آثار حجت الاسلام والمسلمین صابری تولایی) بپیوندید 👇
https://eitaa.com/bsmalakut/286