🔰 پرونده خبرگان (قسمت سوم) 🔴 مجری قانون، باید ازطرف خداوند مأذون باشد ... این اذن، گاهی خاص است؛ همان‌طور که در مورد رسول خدا صلی الله علیه و آله و معصومان علیهم السلام چنین بود، یا مانند کسانی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آنها را شخصاً نصب می‌کردند و کسانی که در زمان امیرالمؤمنین علیه السلام از سوی آن حضرت به فرمانروایی و ادارة ایالات اسلامی منصوب می‏ شدند و مثل نوّاب خاصی که در زمان غیبت ازطرف امام زمان عجل الله تعالی فرج الشرف منصوب شدند. در این موارد، افرادی با نصب خاص و اذن شخصی مأمور می ‏شدند که در حوزه مأموریت خود احکام الهی را بیان و اجرا کنند. اما گاهی اذن یا نصب، عام است؛ یعنی در زمان غیبت و نیز در زمان حضور امامانی که مبسوط‌الید نبودند و حکومت از دست آنها خارج بود، افراد صلاحیت‌دار با نصب و اذن عام برای اجرای احکام خدا معرفی می ‏شدند. مثلاً براساس روایت مقبولة عمر‌بن‌حنظله از امام صادق علیه السلام که پیش از این آمد حضرت به فقیهان شیعه اجازه دادند در مناطقی که مردم به امام دسترس ندارند، دستورهای الهی و شئون حکومتی را اجرا کنند. این مطلب در زمان غیبت به طریق اولی ثابت است؛ چون وقتی امام معصوم حاضر، مبسوط‌الید نیست یا در حال تقیه به‌سر می‏برد، به‌‌طور عام کسانی را نصب می‏کند که ازطرف او در امور حکومتی مردم دخالت کنند. حال بعد از فهم مشروعیت و مقبولیت مردم در این مقام در پی آن هستیم که یکی از نهاد های مهم جمهوری اسلامی که وظایف خطیری هم بر عهده دارد یعنی مجلس خبرگان را بررسی کنیم. ادامه دارد ... کانال را دنبال کنید 📌@ahvaalehowze