🔻 ایجاد دو قطبی بین حوزه قم و نجف؛ تلاشی کلیشهای برای ترویج سکولاریسم
بعد از تحریک و ایجاد گسل بین حوزه قم و نجف با بهانه عادیسازی انگاره سکولاریسم مذهبی در بین طلاب و جامعه از سوی «محمد سروش محلاتی» و «سید محمدعلی ابطحی» و فارغ از ابتر بودن استدلالات واهی در خصوص موفقیت حوزه علمیه نجف، اکنون پای بیوت مراجع به میان آمده است.
«سیدجواد خویی» از نوادگان مرحوم آیتالله خویی ضمن مصاحبهای اظهار داشته: "یکی از خصایص مکتب نجف “دوری از سیاست” است، دور بودن حوزه نجف از سیاست به این دلیل نیست که حوزه، سیاست نمیداند یا چون سیاست موضوع بسیار مهم و عظیمی است و عقل فوقالعادهای میخواهد یا اینکه کسر شأن آنهاست که وارد این موضوعات شوند. این امر به این دلیل است که نجف به تخصص خود احترام قائل است و میگوید، من در علوم دین و شریعت متخصص هستم و از من نخواهید کار دیگری کنم. مانند اینکه به یک مهندس معماری بگویند مدیر آموزش و پرورش یا کشاورزی شود، قطعا نمیپذیرد و میگوید شغل من نیست. نجف تعارض میبیند، لذا آیتالله العظمی سیستانی برای مقلدین خود فتوا دارد: لا ینبغی لرجال الدین التصدی للامور الإجرائیه و التنفیذیه؛ عالم دینی و طلبه شایسته سیاست نیست!
وی به اعتقاد حضرت آیتالله العظمی سیستانی در رابطه با بحث ولایت پرداخته و گفت: ایشان قائل به ولایت انسان بر خود است و میفرمایند: هیچ کس ولایت بر کس دیگر ندارد مگر اینکه دلیل بیاورد، مثلا اسلام میگوید، پدر ولی توست، اما اگر برای ولایت دلیل وجود نداشته باشد، اصل ولایت جعلی بوده و ثابت نمیشود.
✍️ پینوشت: ما جمعی از طلاب حوزه علمیه قم، که علی الظاهر از حوزه علمیه نجف صاحب توفیق کمتری بوده، تقاضا میکنیم علمای اعلام نجف این چند سطر از فقه جواهری را تبیین بفرمایند: «او لظهور قوله علیهالسلام: «انى قد جعلته علیکم حاکما» فى إرادة الولایة العامة نحو المنصوب الخاص کذلک الى اهل الأطراف الذى لا إشکال فى ظهور ارادة الولایة العامة فى جمیع الامور المنصوب علیهم فیه، بل قوله علیه السلام: «فانهم حجتى علیکم و انا حجةالله علیهم» اشد ظهورا فى ارادة کونه حجة فیما انا فیه حجة الله علیکم... بل ما عن بعض الکتب: «خلیفتى علیکم» اشدّ ظهورا ضرورة معلومیة کون المراد من الخلیفه عموم الولایة عرفا.»
به دلیل ظهور سخن امام علیهالسلام آنجا که می فرماید: «من ایشان (فقیهان) را بر شما حاکم قرار دادم» در این که فقیهان داراى ولایت عامه هستند و این مطلب که «ایشان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر ایشان» این دلالت اثبات خواهد شد که ایشان همانند امامان علیهم السلام بر مردم حجت دارند و براى همه افراد در هرعصری، ظهور ولایت عامه در همه امور منصوب شده قابل اثبات خواهد بود .
به خصوص اینکه ، آنچه در لسان برخى کتب روایى آمده: «خلیفه من بر شما» در ظهور بر این که ایشان خلیفه و جانشین امامان علیهمالسلام هستند، بدون شک و ایراد است.»
بنابراین، براى فعّال نگاه داشتن فقه در همه زمینهها و عملى کردن نظریههاى فقهى در جامعه، یک اعتقاد اساسى لازم است: کسى که نگرش عالمانه به مفاهیم و مواد استنباطى شریعت دارد، باید در رأس هرم حکومت قرار بگیرد.
همانگونه که صاحب جواهر چنین برداشتى را برگرفته از سخنان امامان معصوم علیهمالسلام مىداند.
✍️ فیاض
کانال
#احوال_حوزه را دنبال کنید
📌
@ahvaalehowze