3شنبه 31/4/99-29ذیقعده الحرام1441- 21ژولای 2020 – درس257و 258 فقه الاداره -مقایسه درجات 4 بهشت 5- تحلیل دقیق درجه نعیم
مقایسه و تطبیق
6- دلالت مطابقی بر اعلاییت هر بهشت نسبت به دیگری
6/3- جنات نعیم
الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْفائِزُونَ (20) يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَ رِضْوانٍ وَ جَنَّاتٍ لَهُمْ فِيها نَعِيمٌ مُقِيمٌ (21) خالِدِينَ فِيها أَبَداً إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ ( توبه 22)
وجه استدلال
مومنان مهاجر مجاهد در راه خدا با مال و جانشان اعظم درجة عندالله هستند فائز و به هدف رسیده اند و در آخرت به رحمت و رضوان و نعیم میرسند که مقیم و دائمی است و علاوه که نزند خدا اجر عظیم هم دارند اذا اعمال بزرگ، عظیم ترین درجه و اجر عظیم در این جاو نعیم آنجا پاداش متناسب با اعظم درجه عندالله است که لابد خود نعیم هم باید اعظم درجه نزد خدا باشد از سایر جنان و بهشت ها
این نهایت قوت استدلال به این ایات برای اعلاییت درجه نعیم به گونه نزدیک دلالت مطابقی است .
ولی قدری نه خیلی کم، تکلف دارد و حلقات زیادی باید به هم و صل شوند تا به مطلوب این استدلال برسیم . ونکته دیگر این که ممکن است مراد از نعیم عام باشد که شامل تمامی جنان بشود که در نعیم مشترکند ونه جنات النعیم به معنای جنات خاص در عداد چهار بهشت .
2- اما در روایات هم ممکن است به روایت ذیل بر مطلوب استدلال شود
عدة من أصحابنا عن أحمد بن محمد عن ابن محبوب عن داود بن كثير عن أبي عبيدة