⭕️ زیارت اربعین، تمرین حضور در «فردای ظهور» ▪️آیا واقعا، موسم اربعین، نگاه تمدنی تشیع است و ارتباط با ظهور دارد؟ ✍️ مصطفی امیری ☑️ شوق وصال در کوفه و نجف ▪️حضرت، بعد از ظهور، عازم عراق می‌شوند. و در مسجد کوفه، چنان جمعیت فراوان از شیعه حضور دارد و گریه و ضجّه شوقِ خیل عظیم شیعیان، که برخی سخنان حضرت را به خوبی متوجه نمی‌شوند: ▫️«الْمَهْدِيَّ...يَدْخُلُ الْكُوفَةَ...حَتَّى يَأْتِيَ الْمِنْبَرَ فَيَخْطُبُ فَلَايَدْرِي النَّاسُ مَا يَقُولُ مِنَ الْبُكَاء»[1] ▪️چه شیرین است شنیدن صدای دلربای مهدی و شوق وصال. ▪️از این‌رو، «حضور امروز» شیعه در مسیری که حضرت را در آینده قرار است مشایعت و استقبال کنند، نوعی «تمرین حضور» در معیت امام عصر در «فردای ظهور» است. ▪️البته طبیعی است که مساجد قدیم، دیگر گنجایش خیل عظیم شیعیان را ندارد: ▫️«مَسْجِدَ الْكُوفَةِ لَيَضِيقُ عَلَيْهِم»[2] ▪️به همین خاطر، بعد از ظهور، مساجد کوفه و نجف، توسعه و گسترش پیدا می‌کند و اصولا آماده سازی، توسعه و «بازسازی عتبات عالیات»، منشاء حدیثی و روایی دارد و مواسات شیعیان برای کمک و نصرت امام در هنگامه ظهور است و این افتخار اکنون، نصیب ایرانیان شده است[3]. ☑️ اجتماع قلوب مومنین و معرفی امام حسین ▪️زیارت اربعین، میتینگ جهانی تشیع برای معرفی امام حسین به عالم است. ▪️امام مهدی نیز با شعار «یا لثارت الحسین» قیام می‌کند: ▫️«يَظْهَرُ فِي بَيْتِ اللَّهِ الْحَرَامِ ذِي الْأَسْتَارِ وَ يُنَادِي بِشِعَارِ يَا ثَارَاتِ الْحُسَيْن‏»[4] ▪️بنابراین، بی‌جهت نیست که منقول است، امام عصر خود را با نام و یاد امام حسین به جهانیان، معرفی خواهد کرد: ▫️الا يا اهل العالم انا الامام القائم ▫️الا يا اهل العالم انا الصمصام المنتقم ▫️الا يا اهل العالم ان جدّى الحسين قتلوه عطشانا ▫️الا يا اهل العالم ان جدّى الحسين طرحوه عريانا ▫️الا يا اهل العالم ان جدى الحسين سحقوه عدوانا[5] ▪️آگاه باشيد اى جهانيان كه منم امام قائم؛ آگاه باشيد اى اهل عالم كه منم انتقام گيرنده؛ آگاه باشید اى جهانیان كه جدّ من حسين را تشنه كشتند؛ آگاه باشید اى اهل عالم كه جدّ من حسين را روى خاك افكندند؛ آگاه باشيد اى جهانيان كه جدّ من حسين را از روى كينه‌توزى به قتل رساندند.[6] ▪️گویی امام حسین، جهانی است و همگان وی را می‌شناسند. ▪️پیاده‌روی بیست میلیونی شیعیان در موسم اربعین، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات بشری در عصر معاصر، گویای چنین واقعیتی است[7] ☑️ عراق، کانون و مرکز «تقابل» جبهه حق با باطل ▪️سفیانی بعد از تسلط بر شام، تمام همّ و غم او، توجه به عراق و مرکز تشیع و پایتخت امام مهدی است: ▫️«السُّفْيَانِيُّ...لَا يَكُونُ لَهُ هِمَّةٌ إِلَّا الْإِقْبَالَ نَحْوَ الْعِرَاقِ...وَ يَبْعَثُ السُّفْيَانِيُّ جَيْشاً إِلَى الْكُوفَة»[8] ▪️از این‌رو حضور میلیونی شیعیان در مسیر اربعین، نوعی اعلام آمادگی برای «مقابله» با پرچم سفیانی موردحمایت غربی‌ها است. ☑️ پیشگویی امام رضا از جهانی شدن اربعین ▪️در احادیث ذکر شده که قبل از ظهور، کربلا و نجف، به هم متصل می‌شوند و موکب‌های اربعین در طول این مسیر، یادآور این رخداد است: ▫️«تَتَّصِلُ بُيُوتُ الْكُوفَةِ بِنَهَرِ كَرْبَلَاء»[9] ▪️از امام رضا نیز منقول است: می‌بینم آن روزی که بناهاى استوار را گرداگرد قبر حسين ساخته می‌شود و می‌بینیم كاروان‌‏هايى كه از كوفه به‏ سوی حرم امام حسين، در حرکت هستند شب و روزهایی سپری نمی‌شود جز اینکه از همه‌سو و از سراسر جهان به سوی زیارت قبر حسین، روانه می‌شوند. نمونه بارز آن، موکب‌های مسیر اربعین و حرکت کاوران‌ها از نجف به سمت کربلا در سال‌های اخیر است: ☑️ پی‌نوشت: 1. مفید، الإرشاد، ج۲، ص۳۸۰. 2. طوسی، تهذیب الأحکام، ج‏۳، ص۲۵۴. 4. ابن‌مشهدی، المزار الکبیر، ص۱۰۷. مجلسی، بحارالأنوار، ج۹۹، ص۱۹۳. 5. حائری یزدی، إلزام الناصب‏، ج۲، ص۲۳۳. 6. البته کتاب الزام الناصب از تالیفات قرن سیزدهم و بیش از هزارسال با عصر معصومین، اختلاف زمانی دارد. از این‌رو جزو کتب معتبر نیست اما حدیث منقول در این کتاب، به نوعی تفسیر شعار امام مهدی در سال ظهور (یا لثارت الحسین) است که در کتب معتبر شیعی نیز ذکر شده است. 7. بنا بر اعلام رسانه‌های خارجی، مراسم اربعین بزرگترین مراسم زیارتی جهان است: independent: Arbaeen Millions of Shia Muslims take part in world's greatest pilgrimage as Isis is finally defeated 8. نعمانی، الغیبة، ص۲۸۰. 9. طوسی، الغیبة، ص۴۶۸. 10. صدوق، عیون اخبار الرضا، ج۲، ص۴۸.