✍ توحید قرآنی 🔸 مرحوم علامه رحمة الله: 🔹 توحید قرآنى، توحید صمدى است، و توحید صمدى را در بسیارى از کتب و رسائلى که به قلم این کمترین تحریر شده است از آن جمله در رساله وحدت از دیدگاه عارف و حکیم تحقیق و تقریر نموده‏ام؛ اکنون غرضم این است که بر مبناى رصین توحید صمدى، علّیت در حقیقت تشأّن وجود است، و وجود سابق بر هر تعیّن است چنانکه مرحوم متأله سبزوارى در تعلیقه‏اى بر دلیل پنجم ادله تجرّد نفس ناطقه در شرح غرر الفرائد فرموده است: «و العلّیة على ما هو التحقیق هى التشأّن، و الوجود سابق على کلّ التعیّنات». در بند هیجدهم دفتر دل اشارتى بدین کلمه علیا نموده‏ایم: بیا یک باره ترک ما سوا کن خودت را فارغ از چون و چرا کن‏ به این معنى که نبود ماسوایى خدا هست و کند کار خدایى‏ به این معنى که او فردیست بى‏زوج به این معنى که او جمعیست بى‏فوج‏ به این معنى که وحدت هست قاهر نباشد کثرتى غیر مظاهر ندانم کیست علّت کیست معلول که در وحدت دویى چونست معقول‏ چه اندر کعبه باشى و چه در دیر ترا قبله است وجه اللّه و لا غیر شؤون ذات حق معلول او نیست عجب از آن که این معقول او نیست‏ بگویم حرف حق بى‏هیچ خوفی صمد هست و صمد را نیست جوفى‏ بیا با یاد او مى‏باش دمساز بیا خود را براى او بپرداز برون آیکسر از وسواس و پندار که تا بینى حقیقت را پدیدار 📚کلمه ۴۴۳| هزار و یک کلمه __________________________________________ 💠کانال علامه حسن‌زاده💠 ♦️●@alame_Hasanzade●♦️ __________________________________________