🍁تفسیر ایات 1⃣ و2⃣ سوره در تفسیرالمیزان معناى سوره ايلاف در فرض وحدت با سوره فيل و در صورت استقلال ✅لايلاف قريش1⃣ ✅ايلافهم رحله الشتاء و الصيف2⃣ ماده الف  - به كسره همره - كه مصدر ثلاثى مجرد و باب افعالش ايلاف مى آيد، به معناى اجتماع با همبستگى و الفت است، و به قول راغب اصلا الفت را به همين جهت الفت مى گويند. 🍁🍁🍁 و در صحاح اللغه آمده: وقتى گفته مى شود: فلان قد آلف هذا الموضع، معنايش اين است كه فلانى با اين محل انس گرفته، و معناى اينكه گفته شود: فلان آلف غيره هذا الموضع اين است كه فلانى آن شخص ديگر را با اين محل مانوس كرد، و گاه مى شود كه همين تعبير يعنى تعبير به باب افعال در مورد لازم نيز استعمال مى شود، مثلا گفته مى شود: فلان الف هذا الموضع و يا يالف هذا الموضع ايلافا، يعنى فلانى با اين محل انس گرفته و يا انس مى گيرد. 🍁🍁🍁 و كلمه  نام عشيره و دودمان رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم است كه همگى از نسل نضر بن كنانه اند كه نامش ‍قريش نيز بوده، و كلمه  - همانطور كه در مجمع البيان آمده - به معناى حالتى است كه يك انسان سوار بر راحله و در حال سير دارد و  به معناى شترى است كه براى راه پيمايى نيرومند باشد. 🍁🍁🍁 و منظور از رحلت قريش مسافرت آنان از مكه به بيرون براى تجارت است، و اين رحلت از مشخصات اهل اين شهر بوده، چون اين شهر در دره اى خشك و سوزان و بى آب و علف واقع شده، كه نه زرعى در آن هست و نه ضرعى پستان شيردارى ناگزير قريش زندگى را از راه تجارت مى گذارنيد، و در هر سال دو نوبت به تجارت مى رفت، يك نوبت در زمستان كه به طرف يمن مى رفت، و نوبتى ديگر در تابستان كه به سوى شام ره مى سپرد، و با اين دو نوبت سفر كردن زندگى خود را اداره مى نمود، و مردم يمن و شام پاس احترام قريش را مى داشتند، زيرا خانه كعبه بيت الحرام در بين ايشان واقع شده بود، و به همين جهت راهزنان و غارتگران كه ممر عيشى به جز دزدى و غارت نداشتند، متعرض ايشان نمى شدند، نه سر راه را برايشان مى گرفتند، و نه به شهرشان حمله ور مى شدند. 🍁🍁🍁 و در جمله لايلاف قريش حرف لام در كلمه  لايلاف لام تعليل است، و فاعل در ايلاف خداى سبحان، و مفعول ايلاف آن كسانى كه خدا مردم را با ايشان مانوس كرد) قريشند، پس كلمه ‌  مفعول اول فعل ايلاف است، و مفعول دومش ‍حذف شده، چون جمله بعدى يعنى  ايلافهم رحله الشتاء و الصيف مى فهماند كه آن مفعول چيست، و جمله  ... بدل از جمله (ايلاف قريش است، و فاعل در ايلافهم  نيز خداى سبحان، و مفعول اولش ضمير جمعى است كه در ظاهر كلام آمده، و به قريش بر مى گردد، و مفعول دومش كلمه (رحله...) است، و تقدير چنين است، (لايلاف اللّه قريشا رحله الشتاء و الصيف - خداى سبحان با مرغان ابابيل آن دفاع را از خانه اش كرد، و به شما قريش اين عزت و احترام را ارزانى داشت تا شما قريش با رحلت زمستانى و تابستانى مانوس شويد، و امر معاشتان بگذرد). __________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880