🔰 كمال هر موجود فعليت استعدادهاى همان موجود است بهره و نتيجهٔ بفعليت درآمدن استعدادها، تابع مستقيمى است از خود استعدادها؛ مثلاً فعليت انسان تابع استعداد انسانى است، فعليت‏ حيوان تابع استعدادهاى همان حيوان است، هيچگاه مثلاً شترمرغ در سير تكاملى خود، فعليت باز شكارى را نخواهد يافت، و فعليت و كمال گوسپند، بروز استعدادهاى شتر و اسب نخواهد شد. هر كدام از اين انواع مختلفه و اصناف متفاوتهٔ حيوانات در جهت همان غريزه و استعداد حركت كرده و همان قوه و قابليتى را كه در ذات آنان نهفته است‏ به مقام ظهور و بروز و فعليت و تماميت مى‏رسانند. هر يک از افراد انسان همانطور كه از نقطه‌نظر ماده و طبع، در جهت تكامل ‏و تماميت‏ خود در سير هستند همچنين الزاماً از نقطه‌نظر كمالات روحى، طبق همان غرائز و صفاتى كه به آنان عنايت شده است، خود را كامل و به فعليت محضه مى‏رسانند. بنابراين محال است كه فعليت دو فرد از افراد بشر مِن‌جميع‌الجهات يكسان و يكنواخت باشد. موسى عيسى، و عيسى موسى نخواهد شد، ليكن در حال نبوت و پيامبرى و در حال رحلت غير از در حال نطفه بودن، و در حال جنين بودن و در حال طفوليت هستند. و عيسى عَلىٰ نبينا و آله و عليه السلام با آنكه در گاهواره سخن می‌گفت و منصب نبوت به او عنايت شده بود، در حال نزول انجيل و بروز ظهور معجزات الهيه و دعوت بنى‌اسرائيل از مرده زنده كردن و مرض پيسى را شفا بخشيدن و كور مادرزاد را بينا نمودن، غير از همان عيسائيست كه در شكم مادرش مريم بود و هكذا نسبت ‏به ساير پيغمبران. 📚 امام‌شناسی، ج۱، ص۱۱۱ 🆔 @allame_tehrani