✅ بخش دوم
🔹️در زمان حضور امام معصوم، گاهی امام شخصی را به عنوان حاکم یا پیشوا مشخص میکردند. در زمان غیبت امام معصوم نیز ویژگیهای شخصیتی را بیان میکنند که مردم باید از چنین شخصیتی در زمان غیبت تبعیت کنند تا در نظام حکمرانی الهی قرار گرفته و به سرمنزل مقصود برسند.
🔹️هر حکمی که در نظام حکمرانی الهی صادر شود اعم از احکام اخلاقی، حقوقی و مبانی عقیدتی، حکمتی دارد. به عبارتی راهی است برای سعادت دنیا و آخرت فرد و جامعه.
شرایط استقرار حکومت الهی:
۱ـ پذیرش توسط مردم
۲ـ همراهی و یاری مردم
سه ضلع در نظام حکمرانی الهی// مثلث تحقق حکومت الهی:
۱ـ ولایت؛ زمینهساز تحقق عدالت الهی است.
۲ـ عدالت؛ زمینهساز ایجاد همبستگی دلها بین مردم است.
۳ـ موالات؛ زمینهساز تقویت پیوندهای عاطفی در اجتماع مؤمنین است و باعث محبت و اطاعت مردم نسبت به ولی خدا و اجرای حکم الهی میشود.
شرط تحقق نظام الهی، اُخوّت ایمانی است.
📌وَلایت(وِلایتپذیری) به معنی محبت و استقبال مردم نسبت به ولی خدا و وِلایت به معنی سرپرستی امت توسط امام است.
🔸️اسلام دین دیکتاتوری نیست، حجت خدا کودتا نمیکند. ولیِّ خدا از طرف خدا مشروعیت دارد، ولی اگر از طرف مردم مقبولیت نداشته باشد و مردم حکومت خدا را نپذیرند، کنار میرود.
💠 پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «مَثلُ الامام مثل الکعبه اِذْ تُؤْتَی ولا تَأتِی» مَثَل امام، مَثَل کعبه است که باید به سراغ او رفت، کعبه به سراغ کسی نمیآید. (بحارالانوار، جلد ۳۶، صفحه ۳۵۳). مردم باید به سراغ امام بروند تا حکم خدا محقق شود.
🔸️وَلاء و وَلایت، ارتباط مردم با امام است ولی وِلاء و وِلایت، ارتباط امام با مردم است. به عبارتی مردم باید وَلایت داشته باشند تا وِلایت شکل بگیرد و حکم خدا محقق شود.
🔸️ولائج(ولیجهها)، اشخاص و گروههای مشهوری هستند که بین ولی و موالیان نفوذ میکنند و وَلایت مردم را از ولی به سمت خودشان منحرف میکنند. دلهای مردم را با مکر و حیله به سمت خود میکشند و مردم به جای تبعیت از ولی، تابع ولیجه میشوند.
مثلث حاکمیت طاغوت:
۱ـ سلطنت؛ حزبگرایی را در جامعه رواج میدهد.
۲ـ حزبگرایی؛ زمینهساز ایجاد جامعه طبقاتی است.
۳ـ جامعه طبقاتی؛ بقاء نظام سلطنت را ضمانت میکند.
📌ما باید مثلث ولایت را در مقابل مثلث سلطنت، تقویت کنیم تا حکمرانی الهی محقق شود.
حجتالاسلام مهدوینژاد - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
➖➖➖➖➖
🏳 هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔️
@alqatreh
🆔
@darozzekr_com