📖﷽ 📖 هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن 🌴 وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ يَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ{۲۱} 🍀 و خردمندان كسانى هستند كه آنچه را خداوند به پيوند با آن فرمان داده پيوند مى‌دهند و در برابر پروردگارشان بخاطر شناختى كه دارند خشوع و خشيت دارند و از سختى حساب مى‌ترسند(۲۱) 🌺 در روايات آمده است آنچه را كه خداوند به وصل آن فرمان داده «صله رحم» يعنى حفظ پيوندهاى خانوادگى و همچنين حفظ پيوندهاى مكتبی يعنى ارتباط دائم و عميق با رهبران آسمانى و پيروى از خط ولايت است 📕 تفسیر صافی 🌸 با نگاهى ساده و گذرا به جهان خواهيم ديد علیرغم آنكه بهترين و بيشترين سرمايه يعنى نفت را در زير پاى خود دارند و بهترين نقطه وحدت بيش از یک ميليارد مسلمان يعنى كعبه را در پيش روى و از بهترين مكتب و منطق نيز برخوردارند اما بخاطر قطع ارتباط با مسأله رهبرى الهى همچنان تحت انواع فشارهاى ابرقدرت‌ها به سر مى‌برند 🌾 از اين روست كه در آيه ۲۷ سوره بقره بعد از جمله‌ «وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ» عبارت‌ «وَ يُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ» آمده است زيرا بديهى است كه‌ قطع رحم به تنهائی سبب فساد بر روى زمين نمى‌شود بلكه اين رها كردن رهبرى الهى است كه گرفتار شدن در چنگال طاغوت و گسترش و نشر فساد و تباهى را بدنبال مى‌آورد 🌼 ارتباطاتى را كه خداوند به آن امر فرموده بسيار متنوّع و فراوان است از جمله: 🍃 الف: ارتباط فرهنگى با دانشمندان «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» 📖 سوره نحل، آیه ۴۳ 🍃 ب: ارتباط اجتماعى با مردم «اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا» 📖 سوره آل عمران، آیه ۲۰۰ 🍃 ج: ارتباط عاطفى با والدين «وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً» 📖 سوره بقره، آیه ۸۳ 🍃 د: ارتباط مالى با نيازمندان «مَنْ ذَا الَّذِی يُقْرِضُ اللهَ قَرْضاً حَسَناً» 📖 سوره بقره، آیه ۲۴۵ 🍃 ه: ارتباط فكرى در اداره جامعه «وَشاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ» 📖 سوره آل عمران، آیه ۱۵۹ 🍃 و: ارتباط سياسى با ولايت «وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ» 📖 سوره نساء، آیه ۵۹ 🍃 ز: ارتباط همه جانبه با مؤمنان «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» 📖 سوره حجرات، آیه ۱۰ 🍃 ح: ارتباط معنوى با اولياى خدا «لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِی رَسُولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» 📖 سوره احزاب، آیه ۲۱ 🌹 صله رحم‌: صله رحم تنها به ديدن و ملاقات كردن نيست کمک‌هاى مالى نيز از مصاديق صله رحم بشمار مى‌رود 🌷 امام صادق عليه السلام فرمودند: در اموال انسان غير از زكات حقوق ديگرى نيز واجب است و آنگاه اين آيه را تلاوت فرمودند 📙 تفسیر صافی 🌿 البتّه شايد مراد امام عليه السلام از حقوق ديگر همان خمس باشد ☘ در اهميّت صله رحم همين بس كه خداوند آن را در كنار ذكر خود قرار داده است «وَاتَّقُوا اللهَ الَّذِی تَسائَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحامَ» 📖 سوره نساء، آیه ۱ 🌼 ارحام تنها منحصر به خانواده و بستگان نسبى نيست بلكه جامعه بزرگ اسلامى را كه در آن همه افراد امت با هم برادرند «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» 📖 سوره حجرات، آیه ۱۰ 🌾 و پدرشان پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و حضرت على عليه السلام است نيز دربرمى‌گيرد 🌸 پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: «انا و على ابوا هذه الامة» 📔 بحارالانوار، جلد۲۳، صفحه ۲۹۵ 🌺 امام صادق عليه السلام در آستانه رحلت از دنيا دستور دادند تا به بستگانى كه نسبت به ايشان جسارت كرده بودند هديه‌اى بدهند وقتى حضرت در انجام اين كار مورد انتقاد قرار مى‌گيرند آيه فوق را تلاوت مى‌فرمايند 📘 تفسیر نورالثقلین 🌷 و اينگونه به ما ياد مى‌دهند شرط صله رحم خوش بينى، علاقه و رابطه آنها با ما نيست 🌹 در توضيح عبارت‌هاى‌ «يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ» و «يَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ» بايد گفت كه اگر چه كلمات‌ «خَشِيتُ» و «خوف» در بعضى موارد در معناى مترادف و مشابهى بكار رفته و از آنها یک معنا اراده گرديده است امّا فی الواقع ميان آن دو تفاوت وجود دارد به اينكه خشيت عبارت است از آن خوف و تأثر قلبى كه انسان بخاطر احترام و عظمت از كسى در دل پيدا مى‌كند امّا خوف داراى معناى وسيعترى است و شامل هرگونه ترس و اضطرابى مى‌شود به عبارت ديگر هيچگاه خشيت در مورد یک حادثه تلخ بكار نمى‌رود و انسان نمى‌گويد من از سرما، مرض و ... خشيت دارم در حالى كه كاربرد واژه خوف در امورى مثل ترس از سرما، گرما و مرض امرى رايج است و نهايتاً از آنجا كه خشيت بر مبناى علم انسان به عظمت و اهميّت و احترام طرف مقابل قرار دارد، مى‌توان گفت كه خشيت مخصوص افراد عالم است و خوف در مورد همه مردم بكار مى‌رود