نکته هایی از قرآن کریم صفحه 470
#تفسیراستادقرائتی
🌿 منطق طاغوتها، كشتن رهبران حقّ است. «قال فرعون ذرونى اقتل موسى»
🌿طاغوتها، خود را دوستدار مردم نشان مىدهند. «انى اخاف ان یبدل دینكم»
🌿 طاغوتها هر كجا حكومت خود را در خطر ببینند خود را حامى مردم، طرفدار دین و اصلاح طلب معرّفى مىكنند. «انى اخاف ان یبدل دینكم او ان یظهر... الفساد»
🌿 انبیا در مسائل سیاسى و اجتماعى دخالت مىكردند و لذا مورد اذیّت و آزار طاغوتها قرار مىگرفتند. «یبدل دینكم او یظهر فى الارض الفساد»
🌿 ضربالمثل «هر كجا نمك خوردى نمكدان نشكن» همه جا درست نیست، زیرا موسى سالها سرسفرهى فرعون بود ولى چون فرعون حقّ را نپذیرفت، عاقبت به قهر الهى گرفتارش كرد.
🌿 در برابر تهدیدهاى دشمن به خدا پناه ببریم. «انّى عُذتُ بربّى»
🌿 شخص فرعون مهم نیست، خصلت فرعونى مهم است كه تكبّر باشد و باید از آن به خدا پناه برد. «كل متكبّر»
🌿 انبیا شجاع بودند. موسى در برابر تهدید قتل به فرعون گفت: تو متكبّر هستى. «متكبّر»
🌿یكى از جلوههاى امداد الهى كه در اثر پناه بردن به او حاصل مىشود، پیدا شدن طرفداران در میان مخالفان است. «عذت بربّى... قال رجلٌ»
🌿 در نقل تاریخ به عناصر اصلى توجّه كنیم، نه نامها و القاب. «رجل مؤمن»
🌿 كار كردن در دستگاه ظلم، براى انجام مأموریّتى مهمتر مانعى ندارد. «رجل مؤمن من آل فرعون»
🌿 نظام و تشكیلات و جامعه ومحیط فاسد، دلیل اجبار انسان بر ارتكاب جرم نیست. (در نظام فرعونى نیز افراد مؤمن پیدا مىشوند.) «و قال رجل مؤمن من آل فرعون»
🌿 گاهى تقیه و كتمان عقیده براى انجام كارهاى مهم و رسیدن به اهداف بالاتر لازم است. «یكتم ایمانه»
🌿 بركات نهى از منكر تا آن جاست كه پیامبرى را از كشته شدن نجات مىدهد و او نیز جامعهاى را نجات مىدهد. «أتقتلون رجلاً»
🌿مؤمن، بى تفاوت نیست؛ حامى مظلوم است و علیه ظالم فریاد مىكشد. «أتقتلون رجلاً»
🌿 مؤمن با منطق دفاع مىكند. «أتقتلون... جاءكم بالبینات»
🌿 براى افراد سرمست از قدرت هشدار لازم است. «فمن ینصرنا من بأس اللّه»
🌿«مَن» گفتنهاى پى در پى، از نشانههاى طاغوت است. «اهدیكم، اُریكم، ما اَرى»
🌿 طاغوتها جز براى خود، براى هیچ كس حقّ اظهار نظر قایل نیستند. «ما اُریكم الا ما اَرى»
🌿 تنها بودن، در ترك امر به معروف و نهى از منكر عذر نیست. «قال الذّى آمن»
🌿 مبلغ باید از تاریخ آگاه باشد. «مثل یوم الاحزاب»
🌿 از سنّتهاى خداوند، نابود كردن طاغیان است. «قوم نوح و عاد و ثمود و الذّین من بعدهم»
🌿 بدترین ظلم آن است كه انسان به زیر دست خود ظلم كند. «ظلماً للعباد»
🌿 در شیوهى تبلیغ، توقع نداشته باشیم كه با اولین تذكّر به نتیجه برسیم، بلكه تكرار لازم است. («یا قوم» تكرار شد.)
🌿 در شیوهى تبلیغ، عواطف را از یاد نبریم. «یا قوم»
🌿در شیوهى تبلیغ، از اهرم انذار بیشتر استفاده كنیم. («انى اخاف» تكرار شد)