نکته هایی از قرآن کریم صفحه 472 🇮🇷 تضاد و تزاحم میان حقّ و باطل همواره بوده است. «ادعوكم - تدعوننى» 🇮🇷 در دعوت به حقّ، تنها سراغ مردم عادى نروید بلكه سراغ منادیان كفر و شرك نیز بروید. «ادعوكم الى النجاة و تدعوننى لاكفر باللّه و اشرك» 🇮🇷 در مسایل عقیدتى، ایمان و قاطعیّت لازم است. «لا جرم» 🇮🇷 در امر به معروف و نهى از منكر با دلیل سخن بگوییم. (بت‌ها نمى‌توانند مردم را به خود دعوت نمایند). «لیس له دعوة» 🇮🇷 «تفویض»، واگذار كردن كارها به خداست و این حالت بالاتر از توكّل است. چون در وكالت، موكّل مى‌تواند بر كار وكیل نظارت كند، ولى در تفویض همه‌ى كارها را به خدا مى‌سپاریم.(تفسیر نمونه) البتّه تفویض و سپردن كارها به خدا كه شعار مؤمن آل فرعون بود، بعد از بكار بردن تمام تلاش خود در راه نجات موسى از قتل و بیدار كردن و هشدار دادن و تبلیغ كردن بود. این گونه تفویض است كه انواع حمایت‌هاى الهى را به دنبال دارد. «فوقاه اللّه» 🇮🇷 مبلّغ باید امیدوار باشد و آینده را روشن ببیند. «فستذكرون...» 🇮🇷در برابر تهدیدها وتوطئه‌ها «مكروا» باید به خدا پناه برد. «اُفوّض امرى الى اللّه» 🇮🇷 مبلغ باید تكیه‌گاه معنوى داشته باشد. «اُفوّض امرى الى اللّه» 🇮🇷 كارها را به كسى بسپاریم كه به حال ما آگاهى كامل داشته باشد. «بصیر بالعباد» 🇮🇷 اگر خداوند اراده كند، یك نفر مؤمن را در میان یك رژیم فاسد و حیله‌گر حفظ و یارى مى‌كند. «فوقاه اللّه» 🇮🇷 آتش دوزخ با همه‌ى سنگینى و دردناكى، نیروى درك و فهم انسان را محو نمى‌كند. «یتحاجّون» 🇮🇷 مشكلات دنیوى مجوّز سرسپردگى به طاغوت نیست، بلكه این سرسپردگى انسان را به دوزخ خواهد كشاند. «فى النار فیقول الضعفاء...» 🇮🇷 سرانجام تقلیدها و تبعیت‌هاى نابجا دوزخ است. «انّا كنّا لكم تبعاً» 🇮🇷 تخفیف در عذاب فقط به دست خداست. «ادعوا ربّكم» 🇮🇷 عذاب دوزخ، نه تعطیل‌بردار است و نه تخفیف‌بردار. «یوماً من العذاب»