➡️ ادامه بحث قبل🏴 میعادگاه عشاق و مراتب عاشقی ( قسمت۳)
💫 کربلا و تفسیر "معنا عشق و عاشقی"
📝تکمیل و ویراستاری: اتاق فکر اندیشکده [۱]
♥️ تمام انبیاء، تمام ملائکة الله، همهی مرسلین، همه اجنه و قوای عالم، همگی گفتندکه یا اباعبدالله! ما هستیم!
حضرت با دست اشاره کرد که:
نه! نیستید!اینجا وادی اطلاق است، اذن خواستند که بیایند و کمک کنند.
امام، از باب شفقت به ایشان گفت که نه، اینجا جای شما نیست.
۷۲ نفر میتوانند به اینجا بیایند.
اینجا جایی است که در آن، حضرت عباس بن علی میگوید:
"قَدْ ضَاقَ صَدْرِي وَ سَئِمْتُ مِنَ الْحَيَاةِ"
[دلم گرفته است...]
کربلای عشاق اینگونه جایی است.
♥️ اینجا کشش امام است که پشت عباس را به خاک عشق می کوبد! ...
هرکدام از این عشاقی که در کربلا میبینید،افتادهاند، اینها را کشش امام حسین علیهالسلام به کربلا آورد و به زمین انداخت، ...
اباعبدالله میفرماید که:
اینجا وادی عشق مطلق است و عشق مطلق منزه از هر قیدی است.
عشق مطلق، وادی بی حدی است. اینجاحد راه ندارد! به محض اینکه ذرهای در کسیقید و تعلق باشد؛ نمیتواند وارد کربلا شود، نمیتواند جمال مطلق را شهود کند.
دیدن جمال مطلق حسینی، فنای اتمّ درامام حسین را میطلبد، لذا امام فرمودند:
«هل مِن ناصر یَنصُرُنی»، به لبیک ملائکه وانبیاء نه گفتند و گفتند که شما نمیتوانید بهاینجا بیایید. اصلا جای شما اینجا نیست.
هیچ کس جز چهارده معصوم و اینشهدای کربلا و واحداً بعد واحد به آن مقام راه پیدا نکردند...
♥️اباعبدالله الحسین علیهالسلام میفرمایند:
«اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْكَرْبِ وَ الْبَلَاءِ» .
این گرفتگی ناشی از وصول به عشق مطلق است و بلا، بلای محبت است.
عشق مطلق حاصل نمیشود مگر به جمال مطلق.
اگر شما بخواهید جمال مطلق را مشاهده کنید باید عاشق شوید.
جناب سهروردی در تعریف عشق آورده است که این کلمه مشتق از "عَشَقه" است.
عشقه هم یک گیاهی است مثل پیچک کهبه دور یک درخت دیگر آنقدر میپیچد تا آن را خشک میکند و از بین میبرد، این عشق است.
معشوق اولین کاری که میکند این است که:
آن قدر به دور عاشق میپیچد که او را از بین میبرد و هستی او را از او میگیرد.
اینگونه است که انسان میتواند جمال مطلق را مشاهده کند و گرنه جمال مقید راهمه میبینند. نظام هستی جمال مقید الهی است.
♥️ زیبارویان این عالم کم نیستند، اما جمال مطلق، "حُسن ازلی" است.
در ابجد عدد "حسن ازل" با یوسف یکی است. عشق، حسن ازلی و ابدی است و حدی برای آن وجود ندارد.
حسن ازلی حق متعال که از صبح ازلی طلوع کرده است، همه را عاشق و شیفتهی خودش کردهاست.
ماجرای من و معشوق مرا پایان نیست
هرچه آغاز ندارد، نپذیرد انجامادامه در شماره های بعد⬅️