به گزارش فارس،انجمن حجتیه در سال ۱۳۳۲ توسط شیخ محمود ذاکرزاده (حلبی)تأسیس شدایشان انگیزه تأسیس انجمن را خوابی می‌داند که در آن،امام زمان(عج)دستور تأسیس چنین گروهی را میدهند! این انجمن اگرچه سه دهه پیش منحل شد اما هنوز تفکرات آن باقیست.به منظور آشنایی با انجمن حجتیه،با حجت‌الاسلام دکتر نصرالله پور عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم گفتگویی داشتیم. ایشان گفت: مؤسس انجمن، شیخ محمود ذاکرزاده تولائی معروف به شیخ محمود حلبی است که با کمک چند تاجر به نام‌های سید محمد حسین عصار، سید حسین سجادی و غلامحسین حاج محمد تقی، انجمن را تأسیس کردند ؛ انجمن سال ۱۳۳۲ تاسیس شد و شیخ محمود حلبی سال ۱۳۷۶ از دنیا رفت. کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت:یکی از انحرافاتی که در بحث مهدویت به وسیله دشمنان ایجاد شد، تأسیس بابیت و بهائیت بود که به دنبال ضربه زدن به اعتقادات مردم بودند. در زمان طاغوت،آیت الله بروجردی و بسیاری از علما، علیه این فرقه ها فعالیت می‌کردند که در همان زمان انجمن حجتیه به انگیزه مبارزه با بهائیت تاسیس شد. ایشان گفت: اعضای انجمن حجتیه بهائیت را دشمن اصلی می‌دانستند و حلبی می‌گفت:«امروز امام زمان (عج) از کسی جز این را نمی‌پذیرد ؛به خدا قسم امروز تکلیف شرعی همه ما مبارزه با بهاییت است» وی ادامه داد: در تبصره ۲ ماده دوم اساسنامه انجمن آمده: انجمن به هیچ وجه در امور سیاسی مداخله ندارد و هر کس از افراد عضو انجمن به طرف امور سیاسی می‌رفت بلافاصله او را اخراج می‌کردند و به اعتقاد آنها اسلام فقط دین عبادت است و دخالت در سیاست زیبنده عالمان دینی نیست. عضو هیئت مدیره مجمع راهبردی مهدویت ابراز داشت: شیخ محمود حلبی می‌گفت:در عصر غیبتٍ امام زمان(عج) جهاد نیست چون حاکم اسلامی که باید معصوم باشد ظاهر نیست و ما فقط وظیفه داریم دین خود را حفظ کنیم و تکالیف شرعی خود را انجام دهیم و به شبهات منکران جواب دهیم و دیگر وظیفه‌ای نداریم. استاد مهدویت ادامه داد: از جمله افکار این گروه این است که معتقدند فلسفه بدعت است و کسی که فلسفه درس می‌دهد یا می‌خواند از عدالت ساقط است. پژوهشگر مهدوی افزود: اعضای انجمن با توجه به اعتقاداتشان هرگز با انقلاب اسلامی رابطه بر قرار نکردند. چون اساساً آنها هر گونه قیام و انقلاب قبل از ظهور امام زمان (ع) را خلاف می‌دانستند و مبارزه سیاسی را ممنوع اعلام کرده بودند و به اعضا گفته بودند اگر کسی می‌خواهد در تظاهرات و کارهای سیاسی شرکت کند باید از انجمن برود و به خاطر این اعتقادات بود که بعضی از اعضا انجمن که مقلد امام(ره) بودند از انجمن کناره گیری کردند و حتی در مقابل آن موضع گرفتند. یکی از مواردی که این گروه به صراحت در مقابل امام خمینی(ره) ایستادگی کردند برپایی جشن‌های نیمه شعبان در سال ۱۳۵۷ بود.در حالی که حضرت امام به خاطر مصیبت شهدای نهضت اسلامی، مردم را به عزای عمومی و برگزار نکردن جشن نیمه شعبان دعوت کردند اما انجمنی ها جشن برگزار کردند. کارشناس مهدویت اظهار داشت: مهمترین عوامل انحراف در انجمن دو چیز بود؛ افتادن در تحلیل‌های غلط و انحرافی، و نگاه جزئی نگر. وی توضیح داد: وقتی که می‌خواهیم در مورد یک مسئله دینی اظهار نظر کنیم باید همه آیات و روایات را بررسی کنیم و رابطه آن موضوع با مسائل دیگر دینی را بررسی کنیم اما مشکل اعضای حجتیه این بود که یکی دو روایت را می‌گرفتند و با توجه به همان، نظر می‌‌دادند. پیامبر(ص) می‌فرماید: مهدی موعود زمانی ظهور می‌کند که جهان پر از ظلم و جور شده باشد و بر اساس این روایت، این گروه می‌گویند ما باید در مقابل ظلم و فساد سکوت کنیم و بعضی حتی فراتر می‌روند و می گویند باید به ظلم و فساد دامن بزنیم و هر گونه حرکت اصلاحی یا انقلاب مذهبی خلاف مسأله ظهور است. اینها اگر روایات دیگر و آیات قرآن را بررسی می‌کردند متوجه می‌شدند که یک روی سکه آخرالزمان، ظلم است و روی دیگر آن، تربیت انسان‌های صالح برای یاری امام زمان(عج) است و صدها روایت در رابطه با نقش ایرانیان و شیعیان در ظهور آمده است و باید ۳۱۳ نفر یاران خاص حضرت، میلیون‌ها یاور حضرت در همین جامعه تربیت شوند و این‌ها با نظرات متحجرانه انجمنی ها نمی‌سازد ایشان با اشاره به عاقبت انجمن ابراز داشت: در ۲۱ تیر سال ۱۳۶۲ امام خمینی نسبت به تفکر و فعالیت‌های انجمن حجتیه تذکراتی دادند. این تذکرها بدون نام بردن از انجمن حجتیه صورت گرفت اما افکار عمومی، کاملا متوجه منظور امام خمینی(ره) شده بود.انجمن حجتیه اول مرداد ۶۲ بیانیه‌ای رسمی منتشر کرد و اعلام کرد که چون احساس می‌کنیم روی سخنان حضرت امام با ماست،انحلال انجمن را اعلام میکنیم ایشان افزود:امروز همان اندیشه‌های حجتیه و حتی تندتر و خطرناکتر از آن را در برخی می‌بینیم و حتی برخی ادعای ارتباط با امام زمان (عج) دارند که باید این تفکرات و انحرافات راجدی گرفت @ammar_3132