🍀 جایگاه حافظان قرآن در صدر اسلام 5 🍀
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
سیوطی حفظ قرآن را واجب کفایی دانسته و به دو روش حفظ در زمان پیامبر اکرم اشاره کرده است، یکی شنیدن قرائت پیامبر و دیگری قرائت صحابه نزد ایشان. افزون بر این، اجازه پیامبر به صحابیانِ حافظ، که قرآن را به دیگران آموزش بدهند، نیز از راههای معمول حفظ در صدر اسلام به شمار آمده است.
پس از گسترش اسلام و انتشار نسخههای قرآن کریم در جهان اسلام، روش حفظ قرآن نیز تغییر کرد. مسلمانان در طول تاریخ اسلام ، موضوع حفظ قرآن را مورد عنایت قرار دادهاند. بسیاری از مسلمانان، تا روزگار معاصر، فرزندان خود را از سن کودکی به حفظ قرآن میگمارند و آنان را برای این منظور به مراکز تعلیم و حفظ قرآن میفرستند. تا دوران اخیر، حفظ قرآن مهمترین وظیفه کودکان در سطوح اولیه تحصیلی در مصر بود. در آن زمان جامعالازهر و مدارس پیرامونی آن، حفظ کل قرآن را شرط ورودی قرار داده بودند.
ذهبی نام بسیاری از حافظان قرآن را به صورت طبقه طبقه در کتاب معرفه القراءالکِبار آورده است، همچنین محمد سالم مُحَیسِن نیز در معجم حفّاظ القرآن عَبْرالتاریخ، از زندگی دهها تن از حافظان و قاریان یاد کرده است.
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
این سلسله مطلب ذیل منبع زیر آورده شده است:
دانشنامه جهان اسلام، بنیاد دائرة المعارف اسلامی، برگرفته از مقاله «حفظ قرآن»، شماره۶۳۱۹.
#انگیزشی
#حفظ_قرآن
#جایگاه_حافظان
#امام_زمان
✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾
🆔اکنون شما هم به کانال
✨«
#آموزش_تجوید_و_حفظ_قرآن»
✨بپيونديد:
👉
@amozeshtajvidhefzquran👈