آثار فیزیولوژیک خواب بین الطلوعین
🎇متاسفانه افراد بسیاری این گونه مسائل را صرفاً به عنوان دستورالعملهای ارشادی و اخلاقی قلمداد میکنند، در حالی که این دستورات صد در صد کاربردی هستند وعلم روز نیز بر پایبندی به آنها تاکید فراوان دارد و به کار بردن آنها فواید جسمی وروحی زیادی برای انسان به ارمغان میآورد.
🎇به عنوان نمونه یکی از فواید فیزیولوژیک بیداری بین الطلوعین این است که هورمونی در بدن به نام هورمون رشد (سوماتوتوروپ) وجود دارد که بیشترین میزان ترشح آن حدود دو ساعت بعد از غروب آفتاب میباشد (زیرا بدن انسان یک فیزیولوژی خاصی دارد که با عالم هماهنگ میباشد) و در رویات آمده که همان ساعت بخوابید.
🎇اینکه خواب کافی در زمان مناسب، باعث بلندی قد میشود، به این دلیل است که در اوایل شب، این هورمون ترشح میشود و اگر کسی سر شب بخوابد، رشد متناسب و متعادلی پیدا میکند.
🎇اما یک سری از هورمونهای استرس زا وجود دارند (البته در جای خود مفید میباشند) که به آنها «کورتیکواستروئید» گفته میشود، مانند هورمون «کورتیزول». بیشترین میزان ترشح این هورمونها دو ساعت قبل از طلوع آفتاب میباشد؛ یعنی دقیقا هنگام بین الطلوعین (از طلوع فجر تا طلوع آفتاب).
🎇اینکه خواب بعد از اذان صبح، باعث ناراحتی و کسلی و پریشانی انسان میشود، ولی بیدار شدن در موقع اذان حالت شادابی میآورد، به خاطر ترشح این هورمونهاست. همچنین اگر زمانی که این هورمونها حداکثر ترشح خود را دارند، انسان خواب باشد، احتمال سکته زیاد است؛ لذا به گفته متخصصان بیشترین آمار مرگ در خواب، در ساعات بین الطلوعین میباشد.
🎇اگر همین مسئله یعنی نخوابیدن بین الطلوعین را یک پزشک به ما توصیه میکرد، با شوق و اطمینان بیشتری به آن عمل میکردیم، زیرا به کاربردی بودن آن معتقد بودیم، اما دستورات دینی را به عنوان مسائل صرفاً اخلاقی پنداشته و کمتر به آنها توجه میکنیم.
🎇حضرت امام سجاد (ع) به بیداری در بین الطلوعین اهتمام داشت و آن را تنها به یاد خدا میگذراند و هرگز با دیگران مشغول به صحبت نمیشد. (بحارالانوار، ج ۴۶، ص ۱۹۱، حدیث ۵۷ به نقل از السوائد)
فقیهان شیعه در بحث از آداب بیع ـ به استناد احادیثی ـ کراهت معامله و تجارت را در زمان بین الطلوعین یادآور شده و بین الطلوعین را زمان دعا وعبادت دانستهاند.
📚(تهذیب، شیخ طوسی، ج ۷، ص ۸؛ نراقی، احمد، مستندالشیعة، ج ۱۴، ص ۲۵) وقوف در مشعر، در بین الطلوعین روز عیدقربان نیز از ارکان حج شمرده شده است. (مستند الشیعه، نراقی، نراقی، ج۱۲، ص۲۴۹)👉
@amozeshtajvidhefzquran👈