🌻🌸🌻🌸🌻
🌻🌸🌻
🌻
🌙سیمای ماه دوازدهم درآینه قرآن🌙
💠 نکته ها(آیه منتخب جزء یازده)
🔻الف) قطعاً " هادیِ" بشر، خداوند است اما به دلائل عقلی و نقلی که در بحث نبوت و امامت عامه ثابت شده است و حاکم بودن نظام اسباب و مسببات بر این عالم، امر هدایت، توسط افراد برگزیده الهی انجام می گیرد و معنای بعثت و نبوت چیزی جز این نیست و استمرار این امر نیز توسط جانشینان بر حقشان تحت همین قانون، قرار می گیرد.
🔻ب) خداوند متعال در این آیه، در امر واسطه هدایت، بین دو نفر تقابل ایجاد نموده سپس عقل را به داوری فراخوانده که کدام یک از این دونفر شایستگی امامت را دارند:
۱. کسی که به سوی حق هدایت می کند؛ ۲. کسی که برای هدایت شدن او به هدایت،یک هدایت کننده ای نیاز است.
# طبیعی است که همه انسان ها وقتی به دنیا می آیند، چیزی نمی دانند: " و خداوند، شمارا از شکم مادرانتان خارج نمود؛ در حالیکه هیچ نمی دانستید."؛ ولی کم کم بر فهم وعقل آنها افزوده می شود و با هدایتِ هدایتگران الهی، زمینه هدایت آنها فراهم می شود؛ در نتیجه، دسته اول باید کسانی باشند که هرگز حتی برای یک لحظه، گمراه نبوده باشند؛ وگرنه در گروه دوم قرار خواهند گرفت. بنابراین با استفاده از این تقابل، نتیجه می گیریم که دسته اول کسانی هستند که پیوسته در هدایت بوده اند؛ همانند حضرت عیسی(ع) که در آغاز تولد گفت:" من بنده خدا هستم و..." و به عبارت دیگر ویژگی این دسته این است که از مقام والای عصمت برخوردارند.
🔻ج) به طور طبیعی عقل آدمی، کسانی که پیوسته تحت هدایت الهی بوده اند را لایق می داند که سکّان دار امر هدایت بشر و" اولی الامر" باشند، نه کسانی که خود به هدایت این هادیان نیازمندند.
# قاضی ابوبکر باقلانی می گوید: بارها خلیفه دوم گفت اگر" علی " به داد ما نرسیده بود، هلاک شده بودیم.
عجیب تر از آن، سخن ابن ابی الحدید است که می گوید:" سپاس خدایی را که مفضول( فرد پایین تر یعنی ابوبکر) را بر فاضل( فرد بالاتر یعنی امام علی) مقدم داشت!"!!!!! آیا با این سخن، حکنت و عدالت خداوند را زیر سوال نبرده است؟؟!!!!
🔻د) لازمه این سوال و داوری که در این آیه شریفه مطرح شد، این است که باید پیوسته چنین هدایتگرانی از سوی خداوند وجود داشته باشند تا ما مأمور به پیروی از آنها باشیم؛ روایات وارد شده در شرح این آیه، همین امر را تأیید می کند.
┏━━━🍃🌼━━━┓
⠀
@amtewi
┗━━━🌼🍃━━━┛