#کرامت_و_حریت (فرستۀ پنجم)
🔹جلوهای از کرامت الهی به بنی آدم در
#حریت و حق انتخاب اوست.
✔️حال که خداوند این حریت را به انسان عطا کرده، هیچ کس حق ندارد آن را از او سلب کند؛ مگر اینکه او به اسم آزادی، سلامت روح و جسم دیگران را مخدوش کند.
✔️تکریم انسان به این است که خداوند رسولی درونی به نام عقل به او عنایت کرده است و نیز رسولان و راهنمایان معصومی را مأمور کرده که آدمیان را در مسیر انتخاب کمک رسانند.
✔️ کسی که آزادانه انتخاب کرد باید توابع و آثار بد یا خوب انتخاب خود را هم بپذیرد.
🔹 روایت معتبره زیر به خوبی کرامت آزادی اندیشه را برای بنی آدم تبیین فرموده و تصریح می کند که اگر او از این حریت در انتخاب درست استفاده کند و شهوت را تابع عقل قرار دهد، از فرشتگان که عقل محضند کرامت بیشتری دارد در حالی که اگر عقل را فدای شهوات حیوانی کرد و انتخابی ناروا داشت از جانداران بیبهره از عقل بدتر میشود.
«
أَبِي رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ اَلصَّادِقَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقُلْتُ اَلْمَلاَئِكَةُ أَفْضَلُ أَمْ بَنُو آدَمَ فَقَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رَكَّبَ فِي اَلْمَلاَئِكَةِ عَقْلاً بِلاَ شَهْوَةٍ وَ رَكَّبَ فِي اَلْبَهَائِمِ شَهْوَةً بِلاَ عَقْلٍ وَ رَكَّبَ فِي بَنِي آدَمَ كِلَيْهِمَا فَمَنْ غَلَبَ عَقْلُهُ شَهْوَتَهُ فَهُوَ خَيْرٌ مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ وَ مَنْ غَلَبَتْ شَهْوَتُهُ عَقْلَهُ فَهُوَ شَرٌّ مِنَ اَلْبَهَائِمِ».
📚ابن بابویه، علل الشرائع ، ج ۱ ، ص ۴ و ۵.
🆔
@andalibhamedani