✍ اشاره ای به تفاوتهای ما بین «مالیاتها» و «زکاتهای حکومتی»
• پایه نظری «مالیاتهای متعارف»(Taxes) مطلقاً به علوم انسانی غیر توحیدی غرب برمیگردد و ابداً به مبانی قرآنی و روایی ارتباطی ندارد. این در حالی است که زکاتهای حکومتی(خمس، فطریه و زکات ظاهری) به همراه جزئیات احکام آنها از جانب خداوند تشریع شده است.
• مالیات مبلغی است که مستقلاً از جانب حکومتها تعیین میشود و به خاطر قدرت و سلطه، میتوانند از اموال مردم - آنچه مورد دلخواهشان است - را بگیرند. اما متعلقات، نصابها، مقادیر، احکام و شرایط زکاتهای حکومتی همگی به طور دقیق نه از طرف مسئولین حکومتی بلکه از سوی خداوند مشخص شده و حکومت اسلامی، برای گردآوری و مصرف آنها طبق قواعد شرع، مأموریت پیدا میکند.
• مالیات، در زمره غصب قرار میگیرد چرا که اموال مردم محترم میباشند و کسی ولو حکومتها حق تعرض به آنها را ندارد. اما زکاتهای حکومتی مبتنی بر حقوق واجبی است که خداوند در اموال ما، قرار داده. از آن جهت که خداوند مالک کل شیء است، تعیین این حقوق از سوی او اشکالی ایجاد نمیکند.(ما صرفاً نماینده خداوند در مالکیت وی هستیم) برخلاف مالیات که توسط بشر بر جوامع وضع میشود و موجب نقض احترام اموال مردم خواهد شد.
• حکمت زکات، متفاوت از مالیاتهایی است که کشورها وضع میکنند. زکات به منظور تزکیه اموال رقم میخورد و با آن نفس انسانها تزکیه مییابد و نمازهای مردم نزد درگاه الهی قبول میشود لذا مردم خود احتیاج دارند که حکومت از آنها زکات بگیرد. اما مقصود از اخذ مالیات، عمدتاً به یافتن منابع مالی جهت تأمین هزینههای جاری کشور محدود میشود.
• از آن جهت که مؤمن خود را در مسئله زکات بدهکار میبیند با قصد قربت و با در نظر گرفتن رضایت خدا مال خود را پاک می کند. لذا عملش عبادت به شمار میآید. همچنین پرداختکننده زکات، اقدامش را نوعی سرمایه گذاری تلقی میکند و نه هزینه! اما در پرداخت مالیات قصد قربت مطرح نیست و اتفاقاً در اکثر مواقع تک تک افراد در پرداخت آن اکراه دارند.
• اخذ مالیات در بسیاری از موارد به گونهایست که مالیاتدهنده اختیاری در پرداخت یا عدم پرداخت آن ندارد و گاهی هم متوجه نمیشود که کسی از او مالیات گرفته است یا خیر!(همانند مالیات ارزشافزوده یا مالیات بر درآمد کارمندان) اما پرداخت زکات عبادت است و شخص رأساً و با قصد خود، آن را به انجام میرساند.
• برای گرفتن مالیات، تجسس، فحص و بررسی اموال مردم امری متداول و مباح است. اما برای مثال اگر مأموران گردآوری (عاملین) به سمت کسی بروند و طرف مقابل بگوید در اموال من حقی نیست، مأمورین مربوطه اجازه ندارند فحص و تجسس کنند. باید در نظر داشت؛ اگرچه زکات حکومتی و مالیات هر دو الزامی هستند، اما نحوه گرفتن آن دو، با هم فرق دارد.
• اگر حکومت اسلامی برقرار نباشد، زکاتهای حکومتی نباید تعطیل شوند؛ اما مالیات بدون حکومت معنی ندارد!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
✴️ ۵شنبه ها :
✊
#جنبش_مردمی_احیاء_زکات
🔅اندیشکده رحمت
🌼
@andishkadehrahmat