❇️پاسخ
⚠️ توجه: در این متن به فتواهایی از مراجع معظم تقلید اشاره شده است. لطفا به هیچ وجه این متن را مبنای عمل قرار ندهید و به منابع اصلی مراجعه کنید.
✳️معمولا چنین متن هایی توسط افراد متدیّن و دلسوز نگاشته می شود اما متاسفانه بخاطر آگاهی کم از مسائل، اشتباهاتی در این بین رخ می دهد.
✅ این مطلب درست است که برقراری رابطه جنسی در دوران حیض و نفاس و برخی از اقسام استحاضه، حرام است. در روایات برای چنین رابطه ای پیامدهایی ذکر شده است، برای نمونه:
1️⃣ امکان ابتلا به بیماری خوره و پیسی: پیامبر اکرم(ص) فرمود: «هرکس با زن خود در حال حیض نزدیکى کند، اگر از این دو فرزندى متولّد شود که به خوره و پیسى مبتلا باشد، تنها خویشتن را سرزنش کند».[شیخ حرّ عاملى، وسائل الشیعة، ج ۲، ص ۳۱۸، مؤسسه آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، ۱۴۰۹ق.]
2️⃣ دشمنی و کینه توزی با اهل بیت(ع): همچنین آن حضرت به امام علی(ع) فرمود: «یا علی! دوست ندارد تو را مگر مؤمن، و دشمن ندارد تو را مگر منافق، زنازاده، و کسى که مادرش در حال حیض به او حامله شده است».[همان، ص 319]
3️⃣ امام صادق(ع) فرمود: «هیچ کس نسبت به ما أهل بیت کینه توزى و دشمنى نمی کند مگر کسى که ولادتش ناپاک و غیر مشروع باشد یا مادرش در ایّام حیض به او باردار شده باشد».[همان، ص 318]
⚠️ اگرچه امکان بارداری زن در این دوران کم است اما محال نیست.
✳️ همانطور که می بینید ظاهر این روایات مربوط به دوران حیض است نه زمانی که حیض تمام شده و زن غسل نکرده است یا اینکه غسل کرده و غسل او باطل بوده!
🔆 در تایید مطلب بالا می توانیم به فتوای حضرت امام و دیگر مراجع از جمله آیت الله مکارم شیرازی، نوری همدانی، تبریزی، زنجانی و سیستانی اشاره کنیم که می فرمایند بعد از آن که زن از خون حیض پاک شد اگر چه غسل نکرده باشد، طلاق او صحیح است و شوهرش هم می تواند با او جماع کند...(رساله توضیح المسائل ده مرجع، محشی امام خمینی، مسئله 467، ص 236.)
⚠️ لطفا این مطلب را مبنای عمل قرار ندهید و به اصل فتوای مرجع تقلید خود رجوع کنید زیرا این فتوا ادامه و جزئیات دیگری دارد که ما در اینجا از ذکر آن خودداری کردیم.
🔆بنابر مطالب بالا، دل نگرانی های نویسنده متن درباره بچه هایی که نطفه آنان در حالی بسته می شود که مادرانشان غسل واجب به گردن دارند، بی مورد و غیر مستند است.
اما آیا زنان آرایشگر، در قبال مشتریان خود مسئولیتی دارند؟
✳️ آرایشگران مانند بسیاری از شغل های دیگر، به مردم خدمات یا کالایی را ارائه می دهند. اینکه مشتری چه قصدی از خرید کالا یا دریافت خدمات دارد به فروشنده ارتباطی ندارد و او مسئول قصد و نیت مشتری نیست.
👈 فرض کنید شخصی چاقو می فروشد، آیا لازم است که از همه مشتریانش بپرسد که برای چه کاری چاقو می خرند؟ یا اگر کسی با آن چاقو مرتکب قتلی شد، فروشنده چاقو باید مجازات شود؟
👈 البته برخی از فقهاء گفته اند که اگر شما به طور یقینی از قصد مشتری اطلاع دارید نباید به او چیزی بفروشید اما این مسئله را همه فقهاء قبول ندارند و نمی توان آن را به موضوع آرایشگری سرایت داد.
🔆 بنابراین، خدماتی که آرایشگران به زنها ارائه می دهند، در مقابل آن مسئولیتی ندارند، اگر چه بهتر است زنانی را که می دانند برای فساد آرایش می کنند را با لحنی مناسب نهی از منکر کنند:
👈 فتوای آیت الله مکارم درباره آرایشگری بانوان و مسئولیت آرایشگران:
https://b2n.ir/944484
✳️در لینک های زیر، فتوای مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم را درباره برخی آرایش ها از جمله مژه و ناخن مصنوعی و نحوه غسل و وضو با وجود آنها آمده است:
👈استفتاء از مقام معظم رهبری درباره انواع آرایشها و شرایط وضو و غسل با آرایش را در لینک زیر ببینید:(پرسش های 27 تا 40)
https://b2n.ir/426389
👈 فتوای آیت الله مکارم درباره کاشت مژه و ناخن:
https://b2n.ir/167881
https://b2n.ir/754751
--------------------------
رسانه باشید و نشردهید📢
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در
#فضای_مجازی 👇
🆔➠
@Anti_Shayeat ◆