🔺فعالیتهای مخفیانه فرقه « اکنکار» در ایران
قسمت (پایانی) 3️⃣
♦️ اکیستهای ایران هر چند تلاش کردهاند تا با این رویکرد از کمند عرق دینی مسلمانان رهایی یابند، هنگامی که عرصۀ استدلال بر آنها تنگ شده، به وضوح به نبرد با اسلام همت گماردهاند.
🔷 از آنجا که رهبران اکنکار دربارۀ تعالیم ادیان دیگر تهمت پراکنیهای فراوانی داشتهاند و ادیان را با چوب جمود و جهالت و ضلالت راندهاند، اکیستهای ایران نیز ناچار به پیروی از آنها گردیدهاند. یکی از اکیستها که در گردونۀ وبنگاری و مناظرات مجازی گرفتار آمده مینویسد:
🔶 «فکر میکنم اگر اک برای اثبات خود ادلۀ بیشتری از اسلام برای اثبات خود نداشته باشد کمتر هم ندارد.» اکیستهای ایران برنامههای تمرین و مراقبۀ خود را با استفاده از دیسکورسها و سفارشهای اینترنتی به انجام میرسانند.
🔷 فعالیت اکیستها در ایران بهصورت پنهانی و محدود به فضای مجازی صورت میگیرد؛ چه اینکه اثبات دین بودن اکنکار باعث شده است که گروندگان به این شبه آیین با حکم ارتداد روبهرو شوند.
🔶 از سوی دیگر گردانندگان سایت مرکزی اک در آمریکا برای حفظ امنیت کتب و دیسکورسهای اک در ایران، صلاح میبیند فعلاً اکیستها در ایران فعالیت نکنند؛ زیرا سابقۀ رعایت قانون کپی رایت در ایران خوب نیست و رعایت این مهم در قوانین اک به صراحت بیان شده است.
🔷 بنابراین مسئولان این نهاد در امریکا از فعالیت اک در ایران احساس خطر میکنند و ترجیح میدهند اعضا با راهاندازی کتابخانۀ سایبر در سایت انجمن صرفا اطلاعات خود را افزایش دهند و فعالیت تبلیغی دیگری چه در اینترنت یا خارج از آن نداشته باشند. البته اکیستهای زیادی هستند که این قانون را زیر پا میگذارند.
🔶 برخی از اکیستها در اثر القائات به انرژی درمانی پرداخته و یا با تعبیر خوابهای خود ادعاهایی میکنند که نمونۀ بارز آن در سال 1386 به وقوع پیوست. در این واقعه سردمدار گروه چند نفرهای که از ارومیه به تهران آمده بودند مدعی بود روح امام زمان در کالبدش حلول کرده و او امام زمان است.[2]
🔷 از دیگر مباحث انحرافی که در اکنکار بهوجود آمده تشکیل حلقه تی اس ام است. با بررسی اجمالی آموزههایی که طرفداران این حلقه بدان باور دارند میتوان نتیجه گرفت بین اکنکار و تی اس ام تفاوتهای فراوانی وجود دارد.
♦️ طرفداران تی اس ام برای اثبات هویت تاریخی خود به اکنکار دست یازیدهاند تا از این گردونه، پشتوانۀ ایدئولوژیک خود را تقویت نمایند.[2]
🔻پینوشت:
[1]. رنجبران، داوود (1388)، نقد و بررسی عرفانهای وارداتی اکنکار، تهران، ساحل اندیشه، ص 109-111.
[2]. همان.
[3]. سودای دین داری، عبدالحسین سبزواری، نشر صهبای یقین، قم، ص 61.
https://eitaa.com/antihalghe