🔻امّا و اگرها در 👈سوال: قرآن تعدّی از حدود‌‌الهی را ممنوع دانسته؛ "تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا وَمَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ" و از‌‌دیگر‌سو در قرآن و فقه‎اسلامی برای موارد خاصی مانند زنا، شُرب‌خمر و... حدّ‌ شرعی تعیین شده‌است؛ آیا قانون‌گذاریِ توأم با مجازات برای "بی‎حجابی" که حدِّ تصریح‎شده ندارد، تعدّی از حدود‎الهی نیست؟! 👈پاسخ: در این مدّعا مغالطه‎ای صورت‌گرفته که مبتنی بر خلط بین اصطلاح قرآنی و فقهیِ "حد" است؛ "حد" در اصطلاح‎قرآنی مرز احکام‎الهی است، خواه در مسائل‌عبادی، خواه در مسائل‌حقوقی و کیفری. از‌این‎رو عبارت "حدودالله" پس از بیان احکام روزه، اعتکاف، تقسیم‌ارث و مانند آن به‌کار رفته‌است. طبعاً از این نظر احکام‌حجاب نیز حدود‎الهی است و هیچ‌کس حق ندارد آن را کم و زیاد کند ولی این موضوع ارتباطی با تعیین مجازات برای تخلف از احکام‌الهی ندارد. اما "حد" در اصطلاح فقه‌جزایی مجازات تعیین‌شده برای برخی از جرم‌هاست؛ مانند حد‌زنا، حد‌سرقت و... که قطعاً نمی‌توان آن‌ها را کم و زیاد کرد، اما برای برخی از جرم‌ها که "حد" تعیین نشده، "تعزیر" پیش‌بینی شده‌است. میزان کیفر در تعزیر به صورت دقیق در شرع مشخص‌نگردیده‎است؛ بنابراین اگر برای بی‌حجابی یا آزار جنسی که خارج از مواردی است که حدی برایش تعیین شده، مجازاتی تعیین شود، منافاتی با تغییر‌ناپذیری حد در اصطلاح‎قرآنی یا فقهی آن ندارد. برای‌نمونه امروزه برای گران‌فروشی مجازات‌های تعزیری تعیین میشود در حالی که برای این تخلف نه حدی در شرع هست و نه تعزیری منصوص. 🆔 @antisecular