: نه خیر، هی بخوانی و تصمیم نگیری ترک گناه کنی تا آخر هم گناه می کنی، گناه را با تصمیم باید ترک کرد نه با زیارت عاشورا.
س8: بعضی ها می گویند زیارت عاشورا بخوانیم گرفتاری زیاد می شود؟
ج: نه بی خود می گویند، این هم غلطی است که می گویند. بعضی ها می گویند ذکر بگویی فقیر می شوی نه این هم غلط است، خدا گفته ذکر زیاد بگویید.
س9: در زیارت عاشورا عبارت «وَ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ إِلَیْکُمْ بِمُوَالاتِکُمْ وَ مُوَالاةِ وَلِیِّکُم»[1]یعنی چه؟
ج: خُب آدمی که امامی مذهب است و حضرات را به امامت قبول دارد باید تمام کسانی را که این نوع فکر را دارند با آنها دوست باشد و همه کسانی را که این جور نیستند با آنها دشمن باشد. این دوستی و دشمنی یک اثر بزرگ دارد، یک دیوار خیلی قطور بلند بین ما و بین دشمن میکشد که ما ارتباط با آنها نداشته باشیم. امّا با اینها (امامی مذهب) دیوار ندارد باید دوست باشیم تا اتحاد برقرار شود، قدرت برقرار شود.
س10: یعنی باید اُلفت بین خود شیعیان را تقویت کنیم؟
ج: بله، چون اینها کم بودند و بین دشمنها غریب بودند، اگر میخواستند خودشان با هم گرم نباشند و رفت و آمد نداشته باشند کسی شیعه نمیشد و این خیلی خطرناک بود.
س11: در همان زیارت داریم که «أَکْرَمَنِی بِمَعْرِفَتِکُمْ وَ مَعْرِفَةِ أَوْلِیَائِکُم»[2]؟
ج: بله دیگر، اینها کم بودند، زیاد نبودند، اولیاء و دوستان اهلبیت علیهم السلام کم بودند، در مدینه هم نبودند بیشتر آنها در قم بودند، جاهای دیگر هم همه سنی بودند لذا اینها در زحمت بودند.
س12: معرفت به این اولیاء همین شناخت عادی است؟
ج: بله، عادی است. اینها هم شیعه مرتضی علی علیه السلام هستند باید دوستشان داشت.
س13: اگر ما فقط اینها را بشناسیم این اکرام است یعنی«أَکْرَمَنِی»؟
ج: بله، نعمت بزرگی است.
س14: در زیارت عاشورا «و أَسْأَلُهُ أَنْ یُبَلِّغَنِی الْمَقَامَ الْمَحْمُودَ لَکُمْ عِنْدَ اللّه»[3]یعنی چه؟
ج: اصحاب کربلا در اثر همین کار بزرگ پیش خدا یک مقامی دارند که آن مقام را همه تعریف میکنند، میگویند: «مقام محمود»، «محمود» یعنی همهی مردم او را ستایش میکنند، تعریف میکنند.
س15: قید «لَکُمْ» به چه معنی میشود؟
ج: خدا به اینها داده است دیگر؛ در اثر همان شهادت و تحمّل مصیبتها یک مقام بلندی خدا به آنها داده است که اسمش «مقام محمود» است.