💫✨🍃🌸✨🍃📖✨🍃🌸✨💫 🕋 بسم الله الرحمن الرحيم 💠 زندگی با قرآن کریم 💠 🌹 تفسیر آیه به آیه 🌹 تفسیری ساده و روان 🌹 تفسیری کوتاه و کاربردی 🌹 آیه ۱۵۰ سوره اعراف - بخش دوم 🔷 و لَمَّا رَجَعَ مُوسَىٰ إِلَىٰ قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفًا قَالَ بِئْسَمَا خَلَفْتُمُونِی مِنْ بَعْدِی ۖ أَعَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ ۖ وَ أَلْقَى الْأَلْوَاحَ وَ أَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ يَجُرُّهُ إِلَيْهِ ۚ قَالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِی وَ كَادُوا يَقْتُلُونَنِی فَلَا تُشْمِتْ بِیَ الْأَعْدَاءَ وَلَا تَجْعَلْنِی مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ{۱۵۰} 🍃ترجمه : و همين كه موسى از كوه طور به سوى قوم خود برگشت و گوساله پرستى آنان را ديد به حال خشم و تأسف گفت : پس از من بد جانشينانى برايم بوديد ، آيا بر فرمان پروردگارتان كه ده شب ماندن مرا تمديد كرد پيشى گرفتيد؟ و صبر نكرديد تا از كوه طور برگردم آنگاه الواح تورات را به كنارى افكند و از شدت غضب موى سر برادرش را گرفت و به سوى خود كشيد . هارون گفت : اى فرزند مادرم حقيقت اين است كه اين گروه مرا در ضعف قرار داده به حرفم گوش ندادند و نزدیک بود مرا بكشند ، پس من بى‌گناهم و كارى نكن كه دشمنان را به شماتتم برخيزانى و شاد شوند و مرا با ستمگران قرار مده(۱۵۰) 🌀در جلسه قبلی به شرح آیه پرداخته شد و در این جلسه پیام های آن بیان می شود . 🔹پیام های آیه ۱۵۰ سوره اعراف🔹 1️⃣ در برابر انحراف‌هاى فكرى باید غيرت دينى نشان داد «غَضْبانَ أَسِفاً» مانند برخورد امام خمينى قدس سره با توطئه آيات شيطانى سلمان رشدى مرتد . 2️⃣ حتى غضب اولیاى خدا از روى تأسّف بر حال مردم است «غَضْبانَ أَسِفاً» 3️⃣ از آفات هر انقلاب و حركت اصلاحى ارتداد و ارتجاع مى‌باشد «بِئْسَما خَلَفْتُمُونِی» پس رهبر بايد آن را پيش‌بينى كرده و پيشگيرى كند . 4️⃣ در جامعه فاسد و منحرف گاهى تلاش انبیاء هم بى‌نتيجه مى‌ماند «بِئْسَما خَلَفْتُمُونِی» 5️⃣ نبايد بر امر و فرمان الهى پيشى گرفت «أَ عَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ» 6️⃣ تأخير موسى و تمديد مدت حضور در كوه طور فرمان الهى بود نه خواست موسى و البته جنبه تربيتى داشت «أَمْرَ رَبِّكُمْ» 7️⃣ هرگاه اصول در خطر افتد فروع را بايد رها كرد «أَلْقَى الْأَلْواحَ» هنگامى كه موسى ديد مردم مشرک شده و دست از اصل خداپرستى برداشته‌اند الواح تورات را که یک سرى دستورات و قوانين الهى بود به كنارى گذارد و پيگير اصل مهمتر شد . 8️⃣ براى ايجاد شوک در جامعه منحرف بايد حركت توبيخى چشمگير و به ياد ماندنى كرد «أَلْقَى الْأَلْواحَ وَ أَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ يَجُرُّهُ» چنانكه در نهج‌البلاغه مى‌خوانيم : حضرت على عليه السلام براى ايجاد تحرک در شنوندگان بی تفاوت گاهى سيلى به صورت مبارک خود مى‌زد «ثمّ ضرب على لحيته الكريمة» ↲نهج البلاغه، خطبه ۱۸۲ 9️⃣ به خاطر مقام و موقعیت و خويشاوندى از لغزش ديگران چشم پوشى نكنيم «أَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ» گاهى توبيخ به موقع نزديكان و در ميان جمع براى نشان دادن اهمیت مطلب و هشدار و زهر چشم گرفتن از بيگانگان است «أَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ» چنانكه خداوند پيامبرش را چنين مورد خطاب قرار داده است «لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُکَ وَ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ» در حالى كه هدف هشدار به ديگران است . 🔟 در برابر فرد عصبانى بايد برخوردى عاطفى داشت «ابْنَ أُمَّ» با اینکه موسى و هارون عليهما السلام از یک پدر و مادر بودند اما هارون ، موسى را فرزند مادر خطاب كرد . 1️⃣1️⃣ مستضعفان ديروز كه به دست موسى از فرعون نجات يافتند ، امروز عامل استضعاف رهبران خود شده‌اند «اسْتَضْعَفُونِی» 2️⃣1️⃣ سقوط اخلاقى انسان تا آنجاست كه به خاطر هوا و هوس و گوساله پرستى ولی نعمت خود را تهديد به قتل مى‌كند «وَ كادُوا يَقْتُلُونَنِی» 3️⃣1️⃣ همه اصحاب انبیاء عادل نبوده‌اند ، بعضى از آنها مرتد هم شده‌اند «وَ كادُوا يَقْتُلُونَنِی» چنانكه بعضى گوساله پرست شدند . 4️⃣1️⃣ هنگام توبيخ دوستان بايد مواظب بود كه دشمن از آن سوء استفاده نكند «فَلا تُشْمِتْ بِیَ الْأَعْداءَ» 5️⃣1️⃣ سكوت و بى‌تفاوتى نسبت به ظلم و انحراف انسان را هم سنگ ظالم قرار مى‌دهد «لا تَجْعَلْنِی مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ» هارون سكوت را ظلم مى‌دانست لذا فرمود : من سكوت نكردم ، بلكه مرا مجبور به سكوت و تهديد به قتل كردند . 🌸(صلوات+عج)🌸 🆔 @ashabequrani •┈┈••✾•✨🍃°🌸°🍃✨•✾••┈┈•