جهاد تحول و تبیین
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 بسم الله الرحمن الرحیم امروزثواب تلاوت روزانه مان را به پیشگاه منور و ملکوتی حضرت امام مهدی ارواحنا فداه تقدیم می کنیم ص ۳۱۰ س مریم 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 «٣٣» ﻭَﻗَﺮْﻥَ ﻓِﻲ ﺑُﻴُﻮﺗِﻜُﻦَّ ﻭَﻟَﺎ ﺗَﺒَﺮَّﺟْﻦَ ﺗَﺒَﺮُّﺝَ ﺍﻟْﺠَﺎﻫِﻠِﻴَّﺔِ ﺍﻟْﺄُﻭْﻟَﻲ ﻭَﺃَﻗِﻤْﻦَ ﺍﻟﺼَّﻠﺎﺓَ ﻭَﺁﺗِﻴْﻦَ ﺍﻟﺰَﻛَﺎﺓَ ﻭَﺃَﻃِﻌْﻦَ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻭَﺭَﺳُﻮﻟَﻪُ ﺇِﻧَّﻤَﺎ ﻳُﺮِﻳﺪُ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻟِﻴُﺬْﻫِﺐَ ﻋَﻨﻜُﻢُ ﺍﻟﺮِّﺟْﺲَ ﺃَﻫْﻞَ ﺍﻟْﺒَﻴْﺖِ ﻭَﻳُﻄَﻬِّﺮَﻛُﻢْ ﺗَﻄْﻬِﻴﺮﺍً ﻭ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﻳﺪ ﻭ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺟﺎﻫﻠﻴّﺖِ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ، ﺑﺎ ﺧﻮﺩﺁﺭﺍﻳﻲ ﻇﺎﻫﺮ ﻧﺸﻮﻳﺪ (ﻭ ﺯﻳﻨﺖ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻧﻜﻨﻴﺪ)، ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮ ﭘﺎ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﻭ ﺯﻛﺎﺕ ﺑﺪﻫﻴﺪ، ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻟﺶ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﻴﺪ؛ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﻠﻴﺪﻱ (ﮔﻨﺎﻩ) ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ (ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ) ﺩﻭﺭ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻛﺎﻣﻠﺎً ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﭘﺎﻙ ﺳﺎﺯﺩ. ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: «ﻗَﺮْﻥَ» ﺍﺯ «ﻭﻗﺎﺭ» ﻳﺎ «ﻗﺮﺍﺭ» ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻱ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻣﻌﻨﺎ ﻳﻜﻲ ﺍﺳﺖ. ﻳﻌﻨﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩﻧﻤﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺧﺎﺭﺝ ﻧﺸﻮﻳﺪ. «ﺗﺒّﺮﺝ» ﺍﺯ «ﺑُﺮﺝ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺧﻮﺩﻧﻤﺎﻳﻲ ﺍﺳﺖ، ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺑﺮﺝ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﺟﻠﻮﻩ ﻱ ﺧﺎﺻّﻲ ﺩﺍﺭﺩ. ﺟﺎﻫﻠﻴّﺖِ ﺍُﻭﻟﻲ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻱ ﻇﻬﻮﺭ ﺟﺎﻫﻠﻴّﺖ ﺍُﺧﺮﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺷﺎﻫﺪ ﺁﻧﻴﻢ. ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺚ ﻧﻴﺰ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: «ﺳﺘﻜﻮﻥ ﺍﻟﺠﺎﻫﻠﻴّﺔ ﺍﻟﺎﺧﺮﻱ»(٣٩٠) ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺟﺎﻫﻠﻴّﺖ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻓﺮﺍ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ. ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺟﺎﻫﻠﻴّﺖ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺩﺧﺘﺮ ﺭﺍ ﺯﻧﺪﻩ ﺑﻪ ﮔﻮﺭ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺑﺎ ﺳﻘﻂ ﺟﻨﻴﻦ، ﻫﻢ ﺩﺧﺘﺮ ﺭﺍ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﻫﻢ ﭘﺴﺮ ﺭﺍ. ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺟﺎﻫﻠﻴّﺖ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻗﺘﻞ ﻭ ﺁﺩم ﻛﺸﻲ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺖ، ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﻫﺎﻱ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﻛﺸﺘﺎﺭﻫﺎﻱ ﻣﻴﻠﻴﻮﻧﻲ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ. ﺟﺎﻫﻠﻴّﺖ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﻧﺒﻮﺩ ﻭ ﺟﻨﺎﻳﺖ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﮔﺮﻓﺖ، ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ، ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﺣﻘﻮﻕ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﭘﺎﻳﻤﺎﻝ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﺩﺭ ﺟﺎﻫﻠﻴّﺖ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻓﺴﺎﺩ ﻭ ﺯﻧﺎ ﺟﺮم ﺑﻮﺩ؛ ﺍﻣّﺎ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺩﺭ ﻣﺘﺮﻗّﻲ ﺗﺮﻳﻦ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﺟﻬﺎﻥ ﻫﻤﺠﻨﺲ ﺑﺎﺯﻱ ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ ﺍﺳﺖ.(٣٩١) ﻣﻄﺎﻟﺒﻲ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻱ ﺁﻳﻪ ﻱ ﺗﻄﻬﻴﺮ«ﺍِﻧَّﻤﺎ ﻳُﺮﻳﺪُ ﺍﻟﻠّﻪُ ﻟﻴُﺬﻫِﺐَ ﻋﻨﻜْﻢ ﺍﻟﺮِّﺟْﺲَ ﺍَﻫﻞَ ﺍﻟﺒَﻴﺖِ ﻭَ ﻳُﻄﻬِّﺮَﻛُﻢْ ﺗَﻄﻬﻴﺮﺍً» * ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﺍِﻧّﻤﺎ» ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻱ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻳﻪ ﻱ ﺷﺮﻳﻔﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻱ ﻳﻚ ﻣﻮﻫﺒﺖ ﺍﺳﺘﺜﻨﺎﻳﻲ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺳﺨﻦ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ. * ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﻳُﺮﻳﺪ»، ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻱ ﺗﻜﻮﻳﻨﻲ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻱ ﺗﺸﺮﻳﻌﻲ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﭘﺎﻛﻲ ﻫﻤﻪ ﻱ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم. * ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﺭﺟﺲ» ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﻧﺎﭘﺎﻛﻲ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﻭ ﺑﺎﻃﻨﻲ ﺍﺳﺖ.(٣٩٢) * ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﺍﻫﻞ ﺍﻟﺒﻴﺖ» ﻫﻤﻪ ﻱ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﺎم ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺷﻴﻌﻪ ﻭ ﺳﻨّﻲ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻭﻩ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ: ﻋﻠﻲّ ﻭ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻭ ﺣﺴﻦ ﻭ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم. ﺳﺆﺍﻝ: ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻳﻦ ﺍﻧﺤﺼﺎﺭ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﻭ ﭼﺮﺍ ﺍﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﺍﺯ ﺁﻳﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻱ ﺯﻧﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻳﺎ ﺗﻤﺎم ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻧﻴﺴﺖ؟ ﭘﺎﺳﺦ: ١. ﺭﻭﺍﻳﺎﺗﻲ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺣﺘّﻲ ﺍﺯ ﻋﺎﻳﺸﻪ ﻭ ﺍمّ ﺳﻠﻤﻪ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﭘﺮﺳﻴﺪﻧﺪ: ﺁﻳﺎ ﻣﺎ ﻫﻢ ﺟﺰء ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻫﺴﺘﻴﻢ؟ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺧﻴﺮ. ٢. ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻣﺘﻌﺪّﺩﻱ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻋﺒﺎﻳﻲ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺍﻳﻦ ﭘﻨﺞ ﻧﻔﺮ ﻛﺸﻴﺪ (ﻛﻪ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻮﺩ) ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻳﻦ ﻫﺎ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻣﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻱ ﻭﺭﻭﺩ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺩ. ٣. ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﻨﺞ ﻧﻔﺮ ﺛﺎﺑﺖ ﻛﻨﺪ، ﻣﺪّﺕ ﺷﺶ ﻣﺎﻩ (ﻭ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻱ ﺑﻌﻀﻲ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻫﺸﺖ ﻳﺎ ﻧﻪ ﻣﺎﻩ) ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﻧﻤﺎﺯ ﺻﺒﺢ ﺍﺯ ﻛﻨﺎﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﻱ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻣﻲ ﮔﺬﺷﺖ ﻭ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺍﻟﺼّﻠﺎﺓ ﻳﺎ ﺍﻫﻞ ﺍﻟﺒﻴﺖ ﺍﻧّﻤﺎ ﻳﺮﻳﺪ ﺍﻟﻠّﻪ ﻟﻴﺬﻫﺐ ﻋﻨﻜﻢ ﺍﻟﺮّﺟﺲ ﺍﻫﻞ ﺍﻟﺒﻴﺖ ﻭ ﻳﻄﻬﺮﻛﻢ ﺗﻄﻬﻴﺮﺍ» ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺍﺣﻘﺎﻕ ﺍﻟﺤﻖ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﻫﻔﺘﺎﺩ ﺣﺪﻳﺚ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺍﻫﻞ ﺳﻨّﺖ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺁﻳﻪ ﺷﺮﻳﻔﻪ ﺑﻪ ﭘﻨﺞ ﻧﻔﺮ ﺫﻛﺮ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺷﻮﺍﻫﺪ ﺍﻟﺘﻨﺰﻳﻞ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻛﺘﺐ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺍﻫﻞ ﺳﻨّﺖ ﺍﺳﺖ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﻳﻜﺼﺪ ﻭ ﺳﻲ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ.(٣٩٣) ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﺯﻧﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ ﺯﻳﺮﺍ: ﺁﻧﻬﺎ ﮔﺎﻫﻲ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﻲ ﺷﺪﻧﺪ. ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﺗﺤﺮﻳﻢ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍﺯﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﻫﻤﺴﺮﺍﻧﺶ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﺩﺍﺭﻱ ﻧﻜﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﮔﻔﺖ. ﻗﺮﺁﻥ ﺍﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﺭﺍ ﮔﻨﺎﻩ ﻧﺎﻣﻴﺪﻩ، ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺍﻥ ﺗﺘﻮﺑﺎ ﺍِﻟﻲ ﺍﻟﻠّﻪ ﻓﻘﺪ ﺻﻐﺖ ﻗﻠﻮﺑﻜﻤﺎ»(٣٩٤) ﻋﺎﻳﺸﻪ ﻛﻪ ﻫﻤﺴﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﻮﺩ، ﺟﻨﮓ ﺟﻤﻞ ﺭﺍ ﻋﻠﻴﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ ﻭ ﺳﭙﺲ ﭘﺸﻴﻤﺎﻥ ﺷﺪ، ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﻨﮓ ﻋﺪّﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ؟ ﭼﻨﺪ ﺳﺆﺍﻝ ١. ﺁﻳﺎ «ﻳﻄﻬّﺮﻛﻢ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﻄﻬﻴﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟ ﭘﺎﺳﺦ: ﺷﺮﻁ ﺗﻄﻬﻴﺮ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ﻧﻴﺴﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻱ ﺣﻮﺭﻳﺎﻥ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﻛﻠﻤﻪ «ﻣﻄﻬّﺮﺓ» ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺑﺮﺩﻩ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ «ﻳﻄﻬّﺮﻛﻢ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﭘﺎﻙ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﭘﺎﻙ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ﻗﺒﻠﻲ. ٢. ﺍﮔﺮ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺗﻨﻬﺎ ﭘﻨﺞ ﻧﻔﺮﻧﺪ، ﭼﺮﺍ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺟﻤﻠﺎﺗﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻛﻪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﺖ؟ ﭘﺎﺳﺦ: ﺍﻟﻒ: ﺟﻤﻠﻪ ﻱ «ﺍﻧّﻤﺎ ﻳﺮﻳﺪ ﺍﻟﻠّﻪ ...» ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺟﺪﺍﮔﺎﻧﻪ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﻭﻟﻲ ﻫﻨﮕﺎم ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﻱ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘ