○ محسن کدیور و دوقطبی اسلامِ تاریخی - حقیقی
💥 عظمت فقها و آداب نقد علمی در گفت و گو با استاد علی ابوالحسنی (منذر) 🔻
▫️ سوال: جناب استاد منذر، اگر موافقید قدری دربارۀ نقد و بررسی ادبیّات مخالفین فقه و فقها صحبت کنیم. متأسفانه با تبلیغاتی که شده و میشود، نزد بعضیها، عنوان «فقه سنتی» تدریجاً جنبۀ منفی و حتی به اصطلاح ضدّ ارزش یافته است! گاه از ادبیّات خاصّی مثل اسلام «کهنه»، «قشری» و امثال آن استفاده میکنند و طبعاً فقهای بزرگ شیعه هم به عناوین مختلف و گاه با عبارات عجیب، مورد بیمهری قرار میگیرند. نظر حضرتعالی چیست؟
🔰 حمله به فقهای بزرگ شیعه تحت عنوان اسلام سنتی و تاریخی
1⃣ پاسخ استاد: در باب «فقه سنّتی» اجازه بدهید به نکته - و درواقع، شبههای - که اخیراً باب شده اشاره کنم. چندی است رایج شده که هی ميگويند: «اسلام تاريخي»! و آن را در مقابل «اسلام حقیقی» میگذارند و نفی میکنند. مرادشان از به اصطلاح «اسلام تاریخی» نیز «برداشت علمیِ» فقها و کارشناسان بزرگ دینی در طول تاریخ از اسلام و احکام آن است؛ یعنی آراء و نظریاتی که فقهای عظام (نظیر شیخ مفیدها، شیخ طوسیها، علامه حلیها و... در برهه اخیر، شیخ انصاریها) با بررسیها و تحقیقات پیگیر علمی خود روی آیات و روایات اسلامی و نیز سیره و بنای عقلا و اجماع صاحب نظران، به دست آورده و به عنوان «احکام و آموزههای اسلامی»، بدان خستو و ملتزم شدهاند. جوامع اسلامی نیز (روی تبعیّت از اصل شرعیِ «فاسئلوا اهل الذکر إن کنتم لاتعلمون» و سیرۀ عقلاییِ «رجوع جاهل به عالم») طیّ قرون و اعصار متمادی، از فقهای یادشده فراگرفته و به آن عمل کردهاند.
2⃣ مثلاً آقای محسن کدیور (که حالا دیگر خارج نشین شده و زیر پر «سیمرغ»! قرار گرفتهاند) ميآيند و ادعا میکنند: «اسلام تاريخي در مورد مسئلۀ «ارتداد» اين را ميگويد، در حالي كه اسلام حقيقي چیز دیگری میگوید، و آن چه من ميگويم اسلام حقيقي است»!
البته فقهای بزرگ ما از جمله شيخ طوسي و شيخ انصاری هرگز معصوم نبودهاند، و اصولاً در کتب مبسوط و استدلالی فقهی و مباحث حوزوی ما، با نظریات و آراء همۀ فقها، برخورد «نقادانه» ميشود. اما اين را هم توجه داشته باشيم که در دانشها و علوم کهن و پرپیشینه مثل فقه و كلام اسلامی ــ و البته در «دانش فقه» به شكلی گسترده تر و بازرتر- صدها نابغۀ تیزفکر و البته امین و پارسا و حقیقتجو آمده و عمر طولانی و پربار خویش را صرف مطالعه و پژوهش و تحقيق و تدقیق در محتویات كتاب خدا و سنت معصومین (ع) کردهاند، و مثل علامۀ حلی برای اطمینان از تقوای علمی و حقیقتجویی بی شائبۀ خویش، به اصطلاح «چاه خود را نیز پر کردهاند».
🔰 برخورد فلهای با فقها، شایسته نیست!
3⃣ طبعاً به این سادگی نمیتوان از کنار آراء و نظریات علمی آنان، آن هم نظریات و آرائی که جمعی کثیر از فقها خصوصاً فقیهان قلهپو بدان معتقد بوده بلکه مورد اتفاق عموم فقیهان است، گذشت و آنها را (مثلاً چون با فلان ماده از «منشور حقوق بشر غربی» یا کنوانسیون ژنو مغایر است یا افکار عمومیِ «جهت داده شدۀ» مردم کوچه و بازار اروپا و آمریکا آن را نمیپسندد و در واقع، هضم نمیکنند) مردود انگاشت و بدتر از آن، اینکه آن را مخالف اسلام واقعی قلمداد کرد! آن هم توسط کسانی که (هرچند ممکن است افراد معلوم الحالی، به انگیزه های سیاسی، در هاروارد و کمبریج، برایشان هورا بکشند) معلوم نیست چقدر شایستگی اظهار نظر دربارۀ مسائل اسلامی را دارند؟! باید به این آقای X که (به زعم خود) میان اسلام حقیقی و اسلام تاریخی فرق میگذارد و اولی را مغایر با دومی اعلام میکند، و با این ادعا، عملاً کاروانی عظیم و طولانی از دهها بل صدها اندیشمند سترگ و حق پژوه مکتب اهل بیت (علیهم السلام) را یکجا و به طور فلّهای، گمراه و خطا اندیش میشمارد، گفت که: آیا حضرت عالی انصافاً و وجداناً، در قد و قوارۀ این گونه حرفها و ادعاها هستی؟!
عقابان تیزچنگالند و بازان آهنین پنجه
تو را باری، همین بهتر که با عصفور بنشینی
ادامه دارد...
📚 کتاب منتشر نشده و بسیار ارزشمند محاکم شرع
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
https://eitaa.com/asatid_enghelabi
http://sapp.ir/asatid_enghelabi