🟢 آنچه تکفیری و وهابی از فهم آن درباره «واسطه قرار دادن پیامبر(ص) و ائمه(ع) هنگام دعا» عاجز است 🔹 یا ایها الّذین آمنوا اتّقوا اللّه و ابتغوا الیه الوسیلة (مائده/۳۵) [ ای اهل ایمان! تقوا پیشه کنید و به سوی خداوند وسیله‌ای بجویید] 🔸 به طور کلی، توسل به وسائل و تسبّب به اسباب، با توجه به اینکه خداست که سبب را آفریده است و خداست که سبب را سبب قرار داده است و خداست که از ما خواسته است از این وسائل و اسباب استفاده کنیم به هیچ وجه شرک نیست، بلکه عین توحید است. 🔹 در این جهت، هیچ فرقی میان اسباب مادی و اسباب روحی، میان اسباب ظاهری و اسباب معنوی، میان اسباب دنیوی و اسباب اخروی نیست؛ منتهای امر، اسباب مادی را از روی تجربه و آزمایش علمی می‌توان شناخت و فهمید که چه چیز سبب است و اسباب معنوی را از طریق دین، یعنی از طریق وحی، و از طریق کتاب و سنّت باید کشف کرد... 🔸 فعل خدا، دارای نظام است. اگر کسی بخواهد اعتناء به نظام آفرینش نداشته باشد گمراه است. به همین جهت است که خدای متعال گناهکاران را ارشاد فرموده است که درِ خانه رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بروند و علاوه بر این که خود طلب مغفرت می‌کنند، از آن بزرگوار بخواهند که برای ایشان طلب مغفرت کند. 🔹قرآن کریم می‌فرماید: «ولو انّهم اذ ظلموا انفسهم جاؤوک فاستغفروا اللّه و استغفر لهم الرّسول لوجدوا اللّه توّابا رحیما» (نساء/۶۴). «و اگر ایشان هنگامی که (با ارتکاب گناه) به خود ستم کردند، نزد تو می‌آمدند و از خدا آمرزش می‌خواستند و پیامبر هم برای ایشان طلب مغفرت می‌کرد، خدا را توبه پذیر مهربان می‌یافتند». 📗 استاد مطهری، عدل الهی، ص۲۴۰-۲۳۹ 🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی @asatid_enghelabi ایتا و سروش https://eitaa.com/asatid_enghelabi http://sapp.ir/asatid_enghelabi