✨࿐🕊️•﷽•🕊️࿐✨ 🏴 ✨شرح حدیث شریف کساء (قسمت سوم) حفظ مراتب سخنران: استاد صادقزاده ✿❀✨ ✿ ✿ ✿✨❀✿ ✨﴿ قالَ سَمِعْتُ فاطِمَةَ اَنَّها قالَتْ دَخَلَ عَلَىَّ اَبى رَسُولُ اللَّهِ فى بَعْضِ الاَیّامِ...﴾ جابر گوید: « شنیدم از فاطمه زهرا كه فرمود: وارد شد بر من پدرم رسول خدا در بعضى از روزها...» ﴿ فَقالَ السَّلامُ عَلَیْكِ یا فاطِمَةُ فَقُلْتُ عَلَیْكَ السَّلامُ...﴾ و فرمود: سلام بر تو اى فاطمه! در پاسخش گفتم : بر تو باد سلام قالَ : ﴿ اِنّى اَجِدُ فى بَدَنى ضُعْفاً ...﴾ فرمود: « من در بدنم سستى و ضعفى درك مى كنم...» ✨🍃✿🌼✿🌼✿🍃✨ حضرت ختمی مرتبت با لفظی ساده به دختر گرامیشان سلام می‌دهند و حضرت زهرا سلام الله علیها نیز در نهایت سادگی جواب سلام ایشان را می‌دهند. نکته قابل توجه در این فقره ، دلیل این نحوه سلام است. سنت حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله این بود که جهت بزرگداشت و تعظیم مخاطب، از لقب و کنیه استفاده می‌کردند کما اینکه در ادامه حدیث ،نحوه سلام این بزرگواران به یکدیگر با لقب و کنیه همراه است . در سادگی سلام اول حدیث نکته بسیار عمیقی نهفته است. ✨🍃✿🌼✿🌼✿🍃✨ حضرت زهرا سلام الله علیها حتی از کلمه «یا ابتاه»  استفاده نمی‌کنند که مبادا پدر بزرگوارشان را از آن مقام انصراف دهند و متوجه مقام ابویت نمایند. برای درک بهتر لطافت این نکته باید فقره  ✨﴿ اِنّى اَجِدُ فى بَدَنى ضعفا﴾ تشریح شود.         اقتضا ادب مع الله در این مقام عدم خطاب با لقب است؛ به تعبیر اهل معنا آنجا حتی سلام هم راه ندارد؛ منتها چون این حضرات صاحب مقام کون جامع هستند و مظهر ﴿لا يَشْغَلُهُ شَأْنٌ عَنْ شَأْنٍ﴾ (نهج البلاغه، خطبه ۱۷۷) می‌‌باشند و حضور در یک مرتبه ایشان را از حضور در سایر مراتب غافل نمی‌‌کند؛ لذا جهت ادای احترام و بجا آوردن واجب (جواب سلام) به سلام مختصری اکتفا نمودند. ✨🍃✿🌼✿🌼✿🍃✨ مضافاً سلام؛ مقام تنزیه است و در اون رتبه ضُعف که مقام فقر مطلق و سرّ امامت است. سلام اشاره به شان آن رتبه است که منزه از هرچه جز خداست و دلیل اینکه پیامبر فقط از اسم فاطمه استفاده می‌کند؛ مناسبت این اسم با مقامه تنزیه و سرّ امامت است که «فطمت عن الشرّ» و شرور حدودند و او منزه از هر حدی است. لذا سلام به اسم فاطمه می‌دهد و حضرت زهرا (س) صرفا جواب السلام علیک می‌دهد تا پدر از مقام ضُعف اطلاقی منصرف به تعینات رسولی و نبوی و غیره نشود . ✨﴿مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ ﴾ «دو دريا را پيش راند تا به هم رسيدند.» ✨﴿ بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا يَبْغِيَانِ﴾  « ميانشان حجابى است تا به هم در نشوند.»(الرحمن/۱۹و۲۰)                                               دو دریای عظیم تکوین و تشریع  که بینشان برزخی است تا با هم آمیخته نشوند. ✨🍃✿🌼✿🌼✿🍃✨ احکام تشریع تعطیل بردار نیست؛ بنده به هر مقامی برسد باید در بند تشریع باشد؛ زیرا حلال خدا حلال و حرام خدا حرام  «من الازل الی الابد» می‌باشد. اینکه برخی معتقدند در سلوک الی الله عارف بجایی می‌رسد که تکلیف از او برداشته می‌شود سخن بیهوده‌ای است؛ زیرا از حضرات معصومین بالاتر نداریم و حال اینکه پایبندی ایشان به قوانین شرعی بیش از همگان است. ✨🍃✿🌼✿🌼✿🍃✨ شرع بسیار دقیق است و مراعات ان بسیار دقت می‌خواهد. لذا حضرت امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: « شما نمی‌توانید مثل من باشید؛ «وَ لکِن اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سُدادٍ» (نهج البلاغه، نامه ۴۵) گر حفظ مراتب نکنی زندیقی    عارفی در مکاشفه ای مورد خطاب قرار می‌گیرد که: ما تکلیف را از تو برداشتیم. عارف که متوجه حمله شیطان شده عتاب می‌کند: « اخسا یا عدو الله» چطور ممکن است تکلیف از من برداشته شود؛ در حالیکه مولا و مقتدای من علی علیه السلام تا اخرین لحظه عمل به تکالیف شرعی می‌کرد. ادامه دارد...⬅️ ❖◈❖◈❖◈❖◈❖◈❖ کانال‌عطر‌گل‌نر‌گس‌‌ https://t.me/httpatrgolenarges313 مهدیار https://eitaa.com/joinchat/1762066922C350ae29c67 ❀🌼❀🌼❀🌼❀🌼❀ ادامه‌ی این پست مفید رو در کانال عطر گل نرگس پیگیری نمایید...