°•✨﷽ ༺⃟‌‌. 🌸࿐🍃 آیاتی از کلام الله مجید در باب زعامت و خلافت حضرت علی علیه السلام موضوع این قسمت؛ قابل قبول بودن نظریه‌ مرحوم طبرسى در مورد آیه اکمال دین قسمت سوم ✍️ آقای « فرخنده» ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ‌از مهمترین آیات اثبات کننده زعامت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علی(علیه اسلام)، آیات نازل شده در روز است که بر اساس مقاله آیت الله مکارم شیرازی در به بررسی آنها خواهیم پرداخت. ۱- آیه اکمال دین؛ سوره مائده آیه۳ •┄❁ بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ ❁┄• ✨«الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً...» 🔰 نظريّه سوم نظریه‌ مرحوم طبرسى: مرحوم طبرسى از مفسّران شيعه، پس از نقل و ردّ دو نظريّه فخر رازى، تفسير اهل البيت(عليهم السلام) را در مورد آيه نقل مى‏ كند و می‌گوید: « منظور از آن روز با شكوه، كه نااميد كننده كفّار بود و موجب جلب رضايت الهى گشت و دين و نعمت پروردگار كامل گشت؛ روز «هيجدهم ذى الحجّه سال دهم هجرت، روز عيد سعيد غدير» است؛ روزى كه پيامبر اسلام(صلى الله عليه و آله) در راستاى اجراى فرمان پروردگار، علىّ بن أبی طالب(عليهما السّلام) را به ولايت منصوب كرد و رسماً خلافت آن حضرت را به همه مسلمانان اعلام كرد. 🔰سؤال:  آيا اين نظريّه با مضمون و محتواى آيه شريفه سازگار است؟ 👌 اوّلًا:  دشمنان اسلام بعد از تمام تلاشهايى كه براى محو اسلام داشتند؛ تنها به ارتحال پيامبر مخصوصاً با توجّه به اين كه پسرى ندارد تا جانشين او بشود و تاكنون نيز بطور رسمى جانشينى براى خود تعيين نكرده است دل بسته بودند. امّا وقتى ديدند آن حضرت در آن روز در صحراى غدير خم و در بين جمعيّت انبوه و كم نظير مسلمانان، عالم‏ ترين، قدرتمندترين، آگاه‏ ترين و نيرومندترين فرد جهان اسلام را به جانشينى خود انتخاب كرد؛ آرزوهاى خويش را باد رفته ديدند و تنها روزنه اميد آنها بسته شد و از نابودى اسلام مأيوس شدند. 👌 ثانياً:  با انتخاب امام على(عليه السلام) نبوّت قطع و ناتمام نماند؛ بلكه به سير تكاملى خود ادامه داد؛ زيرا امامت تكميل كننده نبوّت و در نتيجه باعث كمال دين است. 👌 ثالثاً:  نعمت‌هاى پروردگار با نصب امامت و رهبرى پس از پيامبر(صلى الله عليه و آله) تكميل شد. 👌 رابعاً:  بدون شك اسلام بدون امامت و رهبرى يك دين جهانى فراگير و خاتم نخواهد شد؛ دين خاتم بايد همواره پاسخگوى نيازهاى مردم در تمام زمانها باشد و اين، بدون وجود امامى معصوم در هر زمان امكان ‏پذير نيست. ↩️ نتيجه اين كه، تفسير آيه شريفه به حادثه غدير، تفسير قابل قبولى است؛ بلكه تنها تفسير قابل قبول مى‏ باشد. ادامه دارد...⬅️ ________________________📚 ۱. برگرفته از مقاله آیت الله مکارم شیرازی •┈••••✾•🍃🌸🍃•✾•••┈• ↶【به ما بپیوندید 】↷ کانال‌ رسمی اندیشکده عطر‌ گل‌ نرگس‌ در‌ ایتا ↙️ https://eitaa.com/atrgolenarges313 کانال‌ عطر‌ گل‌ نر‌گس‌‌ در‌ تلگرام ↙️ https://t.me/httpatrgolenarges313 🌸🍃༺⃟‌‌. ࿐༺⃟‌‌. ࿐