.
❒💠 ﷽ 💠❒ کانال عطر گل نرگس
🔰
معراج رسول خدا، حضرت محمد صل الله علیه و آله از دیدگاه عارف معاصر حضرت علامه حسن حسنزاده آملی رضوان الله تعالی علیه:
چو دادى تار و پودت را بتاراج
عروج احمدى يابى به معراج
بيا در فهم سرى گوش دل ده
به سبحان الذى أسرى بعبده
شب معراج احمد را شنيدى
مقامات محمد را نديدى
چو سر كامل آيد در تمثل
تمثلهاست در دور و تسلسل
مراد از
«سرّ كامل »، «سرّ و باطن انسان كامل» است كه
«سرّ انسان كتاب جامع الهى» است؛
كه اگر اين كتاب جامع يعنى
«سرّ حقيقت انسانى» به تمثل آيد؛
«تمثلات» آن پى در پى است زيرا كه
«كتاب وجودى انسان كامل بى نهايت» است .
چون در اين باب ، محور بحثها،
تمثلات در قلب سليم است به عنوان نمونه
تمثلات حضرت خاتم (صلى الله عليه و آله و سلم ) در ليله معراج ذكر گرديده است .
معراج زير سرّ صعود برزخى است .
و اين ابيات و ابيات قبلى در مورد تمثلات با مثال و بى مثال ، به منزله شرح بيت دهم اين باب محسوب مى شوند؛ زيرا كه با صعود برزخى تمثلات و معراج حاصل مى شود.
از نكته ۲۸۴ [۱] بشنو:
«در معراج خاتم (صلى الله عليه و آله و سلم ) و در احاديث معراج تدبر كن تا بدانى كه انسان تا صعود برزخى و فوق آن تحصيل نكرده است؛ حقايق براى او مكشوف نمى گردد...»
و
گفته آمد كه صعود برزخى زير سرّ انصراف از اين نشئه و توجه تام به آن سوى عالم است.
معراج، عروج به ملكوت است كه با تولد ثانى
«ولادت ثانيه » تحقق مى يابد؛ ⬅️ نه
عروج به كرات باشد كه براى پيشرفت كنندگان صنعت و تكنيك امروزى[۲] نيز ميسر است .
يعنى بايد
جان متحول گردد و در خودش به عروج نفسانى برسد نه اينكه فكر قوى گردد و بدن را به كرات صعود دهد.
پس
معراج دال بر صعود جان شخص و مكاشفات است و معراج سفرنامه و شرح اطوار وجودى انسان است.
انسان كامل و حقيقت احمديه و ولايت علويه متنى است، كه عالم تكوين و قرآن كريم شرح عينى و كتبى آنند.
و لذا وقتى
سرّ انسان كامل به تمثل آيد از آن به بعد
پشت سر هم اين تمثلات به منصه ظهور تجلى مى كنند.
و همه آنچه كه
جناب خاتم (صلى الله عليه و آله و سلم )
در معراج جانش كه داراى مراتب بى نهايت است؛ مشاهده كرده است؛ از او بيرون نبوده است؛
زيرا كه عالم ، مندمج در حقيقت محمديه (صلى الله عليه و آله و سلم ) است.
و
عالم تجلى گاه اين حقيقت است كه مظهر اتم حق متعال و اسم شريف «الله» است .
قرآن كريم كشف اتم محمدى (صلى الله عليه و آله و سلم )
است كه در معراج وجودى حضرتش در نهانخانه سر او بر او فائض گرديد.
و همانگونه كه
حقيقت محمديه (صل الله عليه و آله و سلم )
در عبوديت تامه «صمد» است؛
قرآن او نيز كه كشف تام است در بين همه تمثلات انبيا و حضرتش «صمد» است؛
چه اينكه اين تمثل او را نهايت نبود كه اگر اندكى از اين تمثل را تبيين كنند همه علماى عوام كه عوام علمايند، به مقابله برخيزند.*
@atrgolenarges313
تقدیمی 👆 کانال رسمی اندیشکده عطر گل نرگس
پینوشت___________________________
۱. کتاب هزار و یک نکته حضرت علامه حسنزاده آملی رضوان الله تعالی علیه
۲. مانند سفر با سفینه به کرات آسمانی
* منبع 📚:
شرح دفتر دل حضرت علامه حسنزاده آملی رضوان الله تعالی علیه