. 🔰وُسعت دانائی و دارائی انسان انسان دارای تمامِ مراتب وجود است. دارای مفهومی است وسیع، دانایی دارد. عینی است که خودش را مظهر اسماء الله کرده است. به جایی می‌رسد که کلمات نوری هستی می‌شود، و این جهان از شئون او می‌شود، مثل اعضاء و جوارحِ انسان که از شئونِ انسان است. زمین می‌شود عضوی از اعضای او و همان طوری که شما به انگشت خود امر می‌کنید باز و بسته شود،حرکت کند، همین طور است انسان کامل که تصرف می‌کند در عالم، تمام عالم می‌شود اعضاء و جوارح او. برهان فلسفیِ آن هم در پیش است که به حساب دو دو تا می‌شود چهارتا و دقیق است و در قرآن آمده وَ عَلْمَ آدَمَ الأسْمَاءَ كُلّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَؤُلاءِ إِنْ كنتُمْ صادِقِينَ»، «الأسماء» که جمع است و معرفه به الف و لام است خیلی حرف دارد. «قَالَ يَا آدَمُ أَنْبِنْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ»، «إنباء» دارد، خبر دادن و تعلیم دادن است «أنبئهم» مرتبه‌ی پایین است که باید از مرتبه‌ی عالی تعلیم بگیرد، و علم امام و انسان کامل از همین جا سرچشمه می‌گیرد. 📗 ، .