جریان شناسی فکری افراطی گری در اسلام
به رفتارها وافکار توام با خشونت و افراطی گری و تعصبات مذهبی که منجر به منزوی کردن عقل و رفتارهای منطقی می شود و نوعی انحصار فکری،رفتاری و سیاسی و فرهنگی برای خود قائل اند رویکرد افراطی گری و تکفیری می گویند.
جریان های مذهبی سلفیت در عصرکنونی :وهابیت،دیوبندیه اخوان المسلمین.
افراطی گری در جهان اسلام عمدتا از دوجریان متاثر می شود.
1-وهابیت دراعراب :جریان هایی متاثر ازابن تیمیه ومحمد بن عبدالوهاب.سید قطب،شیخ محمدرشیدرضا،عبدالعزیز بن باز،عمرمحمودعثمان.
محمدبن عبدالوهاب که متاثر از ابن تیمیه ،ابن قیم جوزیه،ابن حزیمه نیشابوری بود دین جدیدی به نام وهابیت را ایجاد کرد.
سید قطب هم متاثر از ابن تیمیه بوده .سید قطب مانند ابن تیمیه جوامع را به دوگروه تقسیم می کند در یک طرف مردم خوب و طرف دیگر مردم بد،حدوسطی هم قائل نیستند.
ازاصول فکری سید قطب:
1-تنفر نسبت به فرهنگ غرب2-ساخت جامعه براساس شریعت اسلامی 3-استفاده از جهاد برای برانداختن حکومت هایی که براساس شریعت عمل نمی کنند.
مبنای جهادی سید قطب به عنوان یکی از اصول جریانهای تروریستی در مسائل سیاسی و اجتماعی مورد پذیرش قرار گرفته است.
سید قطب اکثر مردم جهان به غیر از پیروان خود را جاهل دانسته است.
اندیشه های تروریست های داعشی به سید قطب و مصر و اندیشه های بنیادی القاعده به عربستان نزدیک است.
وهابی ها از مذهب حنبلی تبعیت می کنند
2-سلفیت دیوبندی در هند وافغانستان وپاکستان:
سلفی های هند عمدتا از مذهب حنفی تبعیت می کنند.
شاه والله دهلوی همپای با محمدبن عبدالوهاب به تبلیغ سلفیت و افراطی گری درهند مبادرت ورزید.
بسیاری از مکاتب و مدارس با محوریت علوم ابن تیمیه توسط شاه ولی الله دهلوی عالم و متکلم نقشبندیه در نقاطی از جنوب افغانستان و شمال پاکستان و هند تاسیس شد.
دیوبندیه یک جریان صوفی و متعبد به یک سری از تکلیف های عملی شریعت بودند آن ها برای رسیدن به حقیقت،طریقت مشخصی را برای خود طراحی کردند.آن ها از حامیان اهل حدیث و سلفیت هستند.
ویژگی صوفی دیوبندیه باعث شد این گروه نسبت به وهابیت اعراب که بسیار افراطی بودند معتدل تر باشند.
افراطی گری در هند و پاکستان و افغانستان متاثر از باورهای وهابی،دیوبندی و تعصبات قومی مناطق خود بوده اند.
وستانیوز