☀️🍃 نحوه محاسبه دیه ی اعضای بدن زن🌸🍃 پرسش :در محاسبه دیه زن آیا دیه هر عضو رامحاسبه وچنانچه به ثلث دیه مرد رسید تنصیف می کنیم یا دیه مجموع اعضا را در نظر میگیریم؟ پاسخ :در فرض سؤال هر عضو به طور جداگانه محاسبه می شود. علّت تنصیف دیه 🌸🍃 پرسش :چرا در کشور ما دیه زن نصف دیه مرد محاسبه می شود؟ (در صورتی که در همه جای دین ما ذکر شده که هیچ تفاوتی در خلقت زن و مرد قایل نشده است) پاسخ :با توجه به اینکه مخارج زندگی و تهیه معاش و نفقه زن در اسلام بر عهده مرد است و زن در این مورد وظیفه ای ندارد لذا دیه مرد باید به طو کامل محاسبه شود تا در صورت خلاء او خانواده اش در مضیقه نیافتد، توجّه داشته باشید که دیه پول خون انسان نیست بلکه جبران خسارت مالی است که در اثر فقدان شخص به خانواده اش پرداخت می شود. دیه زنی که در ماه حرام کشته شود🌸🍃 پرسش :دیه زن ، اگر در ماه حرام به قتل رسیده باشد، چقدر است؟ پاسخ :نصف دیه کامله به عنوان اصل دیه زن، و یک سوم آن(که یک ششم دیه کامله مى شود( به عنوان تغلیظ پرداخته مى گردد، که مجموعاً چهار ششم دیه کامله مى شود. نحوه محاسبه شکستگی استخوان زن 🌸🍃 پرسش :دیه شکستگى استخوان پاى زن، بر اساس ۵۴ از ۵۱، یا ۵۱ از ۲۱ دیه کامله زن محاسبه مى شود؟ یا بر اساس دیه مرد حساب مى شود تا این که به ثلث دیه برسد، که در این صورت نصف دیه مرد خواهد بود؟ پاسخ :دیه زن و مرد در این مورد تفاوتی ندارد و بر اساس دیه کامله مرد محاسبه مى شود. دیه و قصاص مردی که چند زن را کشته 🌸🍃 پرسش :اگر مردى چندین زن محقون الدّم را بکشد، برخى از اولیاى دم آنها خواهان قصاص و بعضى طالب دیه باشند، به چه ترتیب عمل خواهد شد؟ پاسخ :هرگاه بعضى قصاص کنند ( مثلا اولیاى دم یکى از مقتولین فاضل دیه را بپردازد و قصاص کند ) دیه بقیّه از اموال قاتل پرداخته مى شود. دیه زن شاغل و سرپرست خانواده🌸🍃 پرسش :با توجه به این که اسلام از برابری حقوق زن و مرد سخن به میان آورده و علت نصف بودن دیه زن را سرپرستی مرد توجیه کرده است، حال با توجه به به این زمانه که زن ها تحصیل کرده و شاغل هستند و از پس مخارج خود و حتی خانواده بر می آیند، آیا این حکم عادلانه می باشد؟ پاسخ :کراراً گفته ایم احکام و قوانین الهی تابع افراد و اشخاص نیست بلکه تابع نوع است، به این معنا که اگر مجموع مردان جامعه را با مجموع زنان مقایسه کنیم، بازدهی اقتصادی مردان به مراتب بیش از زنان است؛ هر چند ممکن است زنانی برای خانواده خود نان آورتر از مردان باشندبنابراین مصلحت شخصی معیار نیست بلکه مصلحت نوعی باید در نظر گرفته شود. در قوانین عرفیّه نیز چنین است، مثلاً می گویند: برای احراز فلان مقام، شخص باید دکترا داشته باشد، در حالی که عدّه ای از لیسانسه ها از عدّه ای از دکترها باسوادترند، حتی عدّه ای از کسانی که اصلاً مدرکی ندارند بسیار بافضیلت تر از گروهی از آن ها هستند که مدارک دانشگاهی دارند. در این گونه موارد معیار فرد نیست، بلکه معیار مجموعه هاست. جهت آگاهی بیشتر می توانید به «تفسیر نمونه»، جلد اول، صفحه ی ۶۸۹، ذیل آیه ی ۱۷۸ و ۱۷۹ سوره ی مبارکه ی «بقره» مراجعه فرمایید. ᯽────❁────᯽ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@azsargozashteha 📚🖌 ᯽────❁────᯽