🕸فصل هشتم: چالش‌های اعتقادی فراروی بهاییت 🔸۳. بحران نامشروع بودن بیت العدل پس از درگذشت شوقی افندی، جامعه بهایی رهبری از نسل بهاءالله نیافت و بسیاری از بهاییان بدون توجه به اهمیت ولیّ امر در نظم اداری امرالله، رهبری بیت العدل را بدون ولیّ امر پذیرفتند، درحالی که بنا به نظر شوقی، بیت العدل بدون وجود ولیّ امر، سازمانی فلج بود: مؤسسات سه گانه الواح مبارک وصایا: ولی امرالله مبین آیات الله است، بیت عدل عمومی (بین المللی) قانون گذار است و ایادی امرالله از راه تحقیقات و نمونه بودن زندگی و منش خود به تدریس و تبلیغ می‌پردازند. چنانچه یکی از این مؤسسات از فعالیت بازماند، نظم اداری امرالله فلج خواهد شد. [۱] بخشی از بهاییان که بهاییان ارتدکس نامیده می‌شوند، بیت العدل حیفا را به دلیل نداشتن ولیّ امری که از هر خطایی در امان باشد، فاقد مشروعیت می‌دانند. بیت العدل به صورت کاملاً غیرقانونی به جای ولیّ امر بر بهاییان حکم می‌راند و با راهکارهای قرون وسطایی راه هرگونه انتقاد را بر خود بسته است. این نهاد، مبارزه وسیعی را با بهاییان ارتدکس آغاز کرده است، ولی جامعه بهاییان ارتدکس با ارائه متون انکارنشدنی، بی اساس بودن و مشروعیت نداشتن آن را بر همگان آشکار ساخته اند. ناگفته نماند که هر چند بهاییان ارتدکس با این مبارزه، بنای بیت العدل را فرو پاشیدند، ولی متأسفانه خودشان نیز در چنبره توهم‌ها منتظر تحقق وعده‌های دروغین عبدالبهاء نشسته اند. در وب سایت بهاییان ارتدکس ایران آمده است: در حال حاضر که نزدیک به زمان نزول کتاب مستطاب اقدس است و احکام آن هنوز کاملاً اجرا نمی شود، وضع احکام جدیدی مورد ندارد، لهذا بیت عدل عمومی یا بیت عدل اعظم (حقیقی) در آینده در میقات معین بنا به اراده الهی منطبق با مفاد الواح وصایای حضرت عبدالبهاء تشکیل خواهد شد. [۲] ---------- 📗[۱]: روحیه مکسول، یادداشت‌های حیفا سخنان شوقی افندی، ص ۲۹. 📗[۲]: دریافت از سایت بهاییان ارتودکس ایران به آدرس: http: //www. iranbahai. blogfa. com 📗تحلیل و نقد بهائیت، علیرضا روزبهانی، صص۱۵۵-۱۵۶ 🚫@bahaiyat🚫