⭕️ اشکال بر استدلال شیعه به آیه ولایت ⁉️ کلمۀ «إنّما» دلالت بر حصر ندارد. 👈فخر رازی در معنای کلمه «إنّما» می‌نویسد: «كلمه "انّما" برای حصر نيست به اين دليل كه قرآن می‌فرمايدِ: «إِنَّمَا مَثَلُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاء أَنزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاء[یونس/24] به درستی که مثل زندگى دنيا بسان آبى است كه آن را از آسمان فرو ريختيم» و ترديدی نيست كه در قرآن مثل‌های ديگری غير از اين برای حيات دنيا هست؛ مانند اين‌كه قرآن می‌فرمايد: «إِنَّمَا الحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ[محمد/36] زندگى اين دنيا لهو و لعبى بيش نيست» چه اين‌كه لهو و لعب در غير از زندگاني دنيا وجود دارد».[2] بنابراین، وقتی که ولایت منحصر در خدا و رسول و علیّ نباشد قطعا دیگری هم می‌تواند بر مردم جامعه ولایت داشته باشد. ✅ پاسخ 1️⃣ اولاً: کلمۀ «إنما» در مرتبه اول، دلالت بر انحصار مطلق می‌کند و اگر برای حصر اضافی و قیاسی به کار رود، حتما باید همراه قرینه‌ای باشد تا آن را بیان نماید. و در آیه ولایت نیز نه تنها قرینه‌ای در این معنا وجود ندارد، بلکه قرائنی وجود دارد که انحصار مطلق را می‌رساند. از جمله این قرائن ذکر اوصاف است که انحصار را می‌رساند. 2️⃣ ثانیاً: خود فخر رازی در ذیل آیه 108 سوره انبیاء «انما» را دلالت کننده بر حصر می‌داند. 3️⃣ ثالثاً: فخر رازی در استدلالش مغالطه نموده، زیرا او مَثَل حیات دنیا و خود حیات دنیا را یکی گرفته است در حالی که قرآن تنها يك مَثَل با دو بيان درباره حيات دنيا زده و انحصار آن در اين مثل می‌باشد. 4⃣رابعاً: نسفی از مفسرین اهل سنت درباره معنای «انّما» می‌گوید: «از كلمه «إنما» استفاده می‌شود كه فقط افراد نامبرده شده، ولايت دارند». _________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/86085 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org