🔴 سوال: آیا امام حسین (ع) حج تمتع رو رها کرد و حج رو ترک کرد و روانه عراق شد آیا این گناه نیست؟
♦️ پاسخ: این سخن كه امام حسین (ع) حجّ خود را نیمه تمام گذاشت، سخن نادرستی است؛ زیرا امام در روز هشتم ذی الحجه «یوم الترویه» از مكّه خارج شد.
📚 الکافی، ج4، ص535
📚 لهوف، ص124
♦️ در حالیكه اعمال حج كه با احرام در مكّه و وقوف در عرفات شروع میشود از شب نهم ذیالحجه آغاز میشود.
♦️ بنابراین، امام اصولاً وارد اعمال حج نشده بود، تا آن را نیمه تمام گذارد. آنچه لازم است اینکه هر کس وارد حرم میشود باید مُحرِم شود و بعد به شرط انجام اعمال عمره میتواند از احرام خارج شود. و قطعا امام در مدت حضور چند ماهه خود در مکه عمره را انجام داده بودند. و حتی شاید بارها و بارها از احرام خارج شده و مجددا محرم شده و عمره دیگری انجام داده باشند و این مطلب در منابع روایی به صورت مکرر بیان شده است .
♦️ امام صادق فرمود:
" شخصى كه عمره بجا میآورد هر گاه از عمره فراغت حاصل كند هر جا كه بخواهد میتواند برود. زیرا امام حسین (علیهالسلام) در ماه ذى حجة عمره بجاى آورد و در روز ترویه متوجه عراق شد در صورتى كه مردم متوجه منا شده بودند. عمره در ماه ذىالحجه براى كسى كه قصد حج را ندارد مانعى نخواهد داشت."
📚 الکافی، ج4، ص535
📚 وسایل الشیعه، ج14، ص311
♦️ از این رو، امام با انجام عمره، می توانستند از احرام خارج شوند و ایشان اصلا حج تمتع را شروع نکرده بودند، تا آن را نیمه کاره رها کنند. آنچه صحیح است و باید بیان نمود، این است که امام برای حفظ حرمت حرم، و جلوگیری از ترور ایشان در مکه، به تمتع نپرداختند. و حفظ حرمت حرم، مهمتر از انجام تمتع بود.
📚 لهوف، ص82
📚 کامل فی التاریخ، ج2، ص565
♦️ از نظر فقهی نیز تبدیل احرام حج به عمره صحیح نیست و کسی که محرم به احرام حج است اگر نتواند حجش را به اتمام برساند تنها با قربانی کردن از احرام خارج میشود
📚 تهذیب الاحکام، ج12، ص349
♦️ آیه الله سید محسن حکیم می آورد:
"این که در برخی از کتابهای مقتل امده است که امام حسین عمرهاش را به عمره مفرده تبدیل کرد که نشان می دهد ایشان عمره تمتع به جا آورده و از عمره مفرده عدول کرده است در برابر احادیث وارده از اهل بیت قابل اعتماد نیست"
📚 مستمسک العروه الوثقی، ج11، ص192
♦️ بدیهی است که اگر دلیل قابل اعتمادی وجود داشت که امام حسین احرام حج را به عمره تبدیل کرده است فقها بر خلاف ان فتوا نمیدادند اما چنان که آمد نه تنها دلیلی بر این نکته وجود ندارد بلکه دلایلی بر خلاف ان نیز در دست است
📚 دانشنامه امام حسین، ج5، ص111
@basirat400