کانال بصیرت مهدوی
❣﷽❣ #بخش_هشتم_مکیال_المکارم #تکالیف_بندگان_نسبت_به_آن_حضرت_علیه_السلام 2⃣2⃣ تسليم بودن و عجله نك
❣﷽❣ 2⃣2⃣ تسلیم بودن و عجله نکردن 🔰بخش دوّم در بيان گونه هاى عجله مذموم و آنچه از مفاسد بر آن مترتب مى شود، و اينكه سبب كفر و الحاد است. 1⃣گونه اوّل: گاهى عجله كردن در اين امر، و از دست دادن صبر و تحمّل سبب مى شود كه شخص از افراد گمراه كننده و ملحدى پيروى كند، كه ادعاى ظهور مى نمايند و جاهلان غافل از اخبار رسيده از امامان معصوم عليهم السلام را گمراه مى سازند، كه با جلوه دادن خيالهاى فاسدشان مطلب را بر عوام مشتبه مى نمايند، و آنان را به خرافات و انحرافات خود فرا مى خوانند، كه عجله كردن در اين امر او را برمى انگيزد تا از چنين افرادى بدون دليل و برهان پيروى كند، با اينكه امامان ما عليهم السلام براى ما علامتهاى حضرت صاحب الزمان عليه السلام را ذكر و بيان فرموده اند، و نيز علائم حتمى كه هنگام ظهور آن جناب واقع و ظاهر مى شود، به روشن ترين وجه يادآور گرديده اند، و به ما امر كرده اند كه بر اعتقاد به امامت ثابت بمانيم، و به كسى كه مدّعى نيابت گردد يا پيش از آشكار شدن آن علامتها ادعاى ظهور كند پاسخ مثبت ندهيم، از خداوند خواهانيم كه ما را از فريبِ جلوه گريهاى شيطان در پناه خود نگاهدارد. 2⃣گونه دوّم: بسا مى شود كه شتاب كردن در اين أمر سبب مأيوس شدن از وقوع آن مى گردد، كه نتيجه چنين عجله اى تكذيب پيغمبر و امامان عليهم السلام خواهد بود. 3⃣گونه سوم: احياناً شتابزدگى در اين امر مايه إنكار كردن حضرت صاحب الزمان عليه السلام مى شود، و اين از گونه پيشين استعجال شديدتر است، چون ممكن است شخصى به امامت امام دوازدهم معتقد باشد و بقاى آن حضرت را باور دارد، و در عين حال از ظهورش مأيوس و نااميد باشد به سبب طولانى شدن غيبت، و عجله كردن نسبت به آن، كه از هلاك شدگان خواهد گشت، و اين قسم دوم از اقسام عجله اى است كه مايه هلاكت و خسارت است، و قسم سوم اين است كه عجله كردن، او را به آنجايى كه حضرت را اصلاً انكار كند، مى كشاند، كه با گمان فاسد خود بگويد: اگر وجود داشت ظاهر مى شد. 4⃣گونه چهارم: عجله كردنى كه آدمى را در شك و ترديد مى اندازد، و اين نيز مانند گونه پيشين مايه بيرون رفتن از ايمان و داخل شدن در شمار ياران شيطان است، و امامان ما عليهم السلام در چند روايت فرموده اند كه: «اگر خداى تعالى مى دانست كه دوستانش به ترديد مى افتند حجّت خود را يك چشم برهم زدن از آنان پوشيده نمى داشت». اين روايات در كتاب كمال الدين و غيبت نعمانى و كتابهاى ديگر آمده است 📕(الغيبة نعمانى، ۱۰۲ فيما امر به الشيعه.). 5⃣گونه پنجم: آنچه سبب اعتراض كردن بر خداى تعالى نسبت به قضا و قدرش مى شود، و مايه اعتراض كردن بر امام در تأخير انداختن ظهورش مى گردد، آن است كه شخص بگويد: چرا آشكار نمى شود؟ و مانند اين سخنان را بر زبان جارى نمايد، كه عجله كننده در اين مورد به خاطر اعتراض و اشكال بر خداوند پيرو شيطان است. 📚 منبع: (جلد دوم) 🌤اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🌤