هدایت شده از آرشیوبصیرت
🌹🕊🌹🕊 🕊🌹🕊 🌹🕊 صفحه:۳۳ دلالت کلام مي‌شود و براي زدودن آن، کوشش فراواني لازم است. [۱۵] از آنجايي كه فهم پاره‌اي از آيات قرآن، بر عموم مردم پوشيده است، ناگزير نيازمند بيان و پرده برداري است و اين مهمّ بر عهدة كساني است كه صلاحيت و توانايي چنين امري را دارند و مورد تأييد خداوند متعالاند. ۲. تأويل تفسير و تأويل، در گذشته دو لفظ مترادف بود؛ لذا طبري در تفسير جامع البيان آن دو را به يک معنا گرفته و در موقع تفسير آيات گفته است: «القول في تأويل الاية». در اصطلاح متأخران، «تأويل» به معناي مغاير با تفسير و شايد اخص از آن به کار رفته است. تأويل از «اَول»، به معناي باز گشت به اصل است. تأويل يک چيز؛ يعني، برگرداندن آن به مکان و مصدر اصلي خودش و تأويل لفظ متشابه؛ يعني، توجيه ظاهر آن، به طوري که به معناي واقعي و اصيل خودش باز گردد. [۱۶] اين واژه در قرآن به سه معنا آمده است: ۲ـ۱. توجيه ظاهر لفظ يا عمل متشابه؛ به گونه‌اي صحيح که مورد قبول عقل و مطابق با نقل باشد. [۱۷] ۲ـ۲. تعبير خواب؛ تأويل به اين معنا، هشت بار در سوره يوسف آمده است. ۲ـ۳. فرجام و حاصل کار؛ بر اين اساس تأويل يک موضوع؛ يعني، آنچه که آن موضوع، بدان منتهي مي‌شود. [۱۸] معناي چهارم ـ که در قرآن نيامده، ولي در کلام پيشينيان هست ـ عبارت است از: انتزاع مفهوم عام و گسترده، از آيهاي که در مورد خاصي نازل شده است... از تأويل به اين معنا، گاهي به «بطن»؛ يعني، معناي ثانوي و پوشيده‌اي که از ظاهر آيه به دست نمي آيد، هم تعبير شده است. در مقابل «ظَهر»؛ يعني، معناي اوليه‌اي که ظاهر آيه بر حسب وضع و کاربرد، آن [۱۵] . رک: محمد هادي معرفت، تفسير و مفسران، ج۱، ص۱۸. [۱۶] . همان، ص ۲۲ و ۲۳. [۱۷] . آل عمران (۳)، آيه ۷. [۱۸] . کهف (۱۸)، آيه ۷۸. منبع: درسنامه مهدویت(اثر خدامراد سلیمیان)_جلد۱_درس اول:اندیشه موعود در ادیان ابراهیمی_اندیشه موعود در آیین یهود. دادمه دارد... 🕊✨اللهم عجل لولیک الفرج✨🕊 🌹🌹بصیرت مهدوی🌹🌹 https://eitaa.com/basirate_mahdavi